Jag gillar Jessica Schiefauers Pojkarna för att den berör ett viktigt ämne på ett minst sagt annorlunda sätt. Under det seminarium med författaren jag var på berättade om hur hon var så besatt under skrivprocessen, men nu knappt ens har förstått att hon skrivit den själv. Det var som om boken kom ur henne, utan att hon kunde kontrollera den.
Flickorna i boken vill inte tvingas in i en kvinnoroll och leker därför vidare trots att de kanske är för stora för att leka. Förvandlingen är tillfällig, men jag kan förstå Kims beroende av förvandling och att leka med könsroller.
Vad vill författaren säga med den här boken? Jessica menar att hon snarare vill ställa frågor än slå ett slag för något. Bara problematisera, men inte ta ställning. Det gillade jag med boken och tror därför att den är perfekt att läsa i grupp och sedan diskutera.
Boken berättar en historia ur Kims perspektiv, vilket gör att de kränkningar som killar utsätter henne för blir riktigt stora. Och de är stora. Det är inte kul med gliringar och att bli av med sin tröja på skolan för att killarna vill kolla på ett par bröst. Det är stort, hemskt och fruktansvärt. Att bagatellisera dessa kränkningar och påstå att killar inte kan kontrollera eller hindra sitt beteende är inte okej.
Bokens killar är stereotypa på många sätt. Alla killar är inte som Tony i boken. Måste bilden av män som vilda djur visas en gång till? Återigen menar författaren att Kims perspektiv styr historien. Min teori var att Kim vill bli något helt annat än det hon var och Jessica bekräftar det. Hon vill bli extrem och söker sig därför till de riktigt farliga pojkarna.
Vändningen är att de vidriga killarna faktiskt har känslor, som mellan Tony och Kim. Homosexualitet är så förbjudet i en machokultur och jag gillar att historien berör detta.
Ursprungsidén med kvinnor som blev superhjältar om nätterna blev istället Pojkarna, inte Männen som dokumentet länge hette i författarens dator. Jessica själv har däremot aldrig velat bli man, men önskar att bli behandlad som en människa snarare än ett kön.