Språk ger både upplevelser och makt

 

Språk är makt. Det betyder också att den utan språk står långt ifrån makten. Vi dömer dem som inte talar svenska, de som inte skriver korrekt, de som kanske har ett begränsat ordförråd. Vissa har kanske flera andra språk de behärskar. Andra kanske inte ens har sitt modersmål, antingen det är svenska eller något annat språk.

Om jag ska vara ärlig förstod jag länge inte vitsen med alla lättlästa böcker och tidningar. Det var bara sämre versioner och absolut ingenting för mig. Inte så underligt kanske, då jag befann mig i en miljö där få behövde något lättläst. Så är det inte längre.

Nu träffar jag dagligen ungdomar som är nya i Sverige, men också sådan som är födda här, men som nästan aldrig läser. Deras läsovana gör att de inte tar sig igenom böcker och inte heller dagstidningar. Inte konstigt då att de ofta ser sig som outsiders. Att de tänker att de inte kan påverka det samhälle de lever i.

Att de skulle engagera sig politiskt ligger kanske långt borta, men någonstans måste man börja. En lång läsresa börjar med en liten, tunn bok och ett första steg mot att bli delaktig i vårt samhälle kan vara att läsa lättlästa nyheter.

Lärarens ansvar i båda processerna är självklart superviktiga. Viktigast av allt är kanske ändå att de lättlästa texter som finns, både de skönlitterära och de mer informativa skrivs med en respekt för sin läsare. I ett demokratiskt samhälle ska all information finns på ett språk som alla kan ta till sig. Och detta utan att de som läser den känner sig som idioter. Det är en viktig skillnad. Det ska vara enkelt, men inte nedvärderande. Den som inte har ett språk är inte dummare än någon annan.

Varför är det då så viktigt att alla läser? Går det inte utmärkt att leva i Sverige ändå. Leva absolut, men i en lite smalare och mindre värld. Läsning är viktig i ett rent informativt syfte. Varje dag kommer vi i kontakt med texter som väntar på att bli lästa. Men det handlar inte bara om nytta, utan också om nöje. Genom läsning träder du in i andra världar, upplever saker genom andras ögon och lär dig dig samtidigt mer om dig själv.

”Jag är en sådan som aldrig läser” säger elever till mig ibland. ”Det kan du få tro ett tag, men snart kommer du att läsa”, brukar jag tänka, men det jag säger är att vi alltid börjar dagen med läsning och att jag gärna tipsar om en bra bok om de vill.

Eller så säger jag inte ens det om boken, utan låter dem pröva sig fram ett tag och lurar dem att läsa lite, lite men ofta, ofta. Ibland läser jag för dem, ibland läser de själva, ibland läser vi samma text tillsammans, ibland väljer de själva. Ibland får vår eminente skolbibliotekarie tipsa om böcker, det är han grym på.

Och sedan, när jag hittar den perfekta boken, slår jag till. ”Jag har läst en jättebra bok som jag tror skulle passa dig”. Följt av ett bra argument om varför det verkligen är så. Hemligheten är att läsa mycket och självklart att lära känna sina elever. När den perfekta boken möter sin läsare kan det bli hur bra som helst.

Kanske kommer inte alla läsa efter de lämnat skolan. Faktum är att det inte blir så många nöjesläsare av dem alls. Jag är dock säker på att deras språk är bättre när de lämnar mig än när vi träffades första gången. Det är ett bra steg på vägen. Ett fungerande språk är nämligen deras demokratiska rättighet och mitt ansvar är att lura in dem på läsandets bana. Det gör jag så gärna.

Det här inlägget är en del av en stafett initierad av lattlast.se som definitivt är en viktig del av vår demokrati. Jag tog över efter Johanna K på Bokhora och lämnar över pinnen till Pernilla Alm. Stafetten pågår fram till 5/5. Håll ögonen öppna.

Läs fler inlägg här.

8 reaktioner på ”Språk ger både upplevelser och makt”

  1. Jättebra inlägg! Jag läser också högt för mina tonåriga elever och försöker på så vis levandegöra texterna. Blir lika glad varje gång någon drar upp en bok ur skolväskan som de läser på eget initiativ!

  2. Jag har gått en av Centrum för Lättläst kurser! Jättebra! Jag gillar det jättemycket. Själv jobbar jag med ett projekt som riktar sig till människor med intellektuella funktionsnedsättningar, människor som kan få mycket ut av läsupplevelser, men som förstås också har behov av begriplig samhällsinformation. Vilket ofta går alldeles utmärkt, om man bara inte krånglar till det så fasligt.

  3. Vilket bra inlägg! Jag tänker också på det där med att försöka lirka, tricksa, locka or lura(?) elever som inte vill läsa. En utmaning, men väldigt härligt när de till slut hittar en bok som de läser och tycker om!

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen