Aldrig mer Kepler

9789100130169

Jag läste Hypnotisören när den var som mest hypad och ”alla” spekulerade i vem som låg bakom pseudonymen Lars Kepler. Det visade sig vara äkta paret Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril som låg bakom boken och där försvann min fascination helt. Efter läsningen skrev jag bland annat så här på min gamla blogg:

Två författare alltså. Kanske är det därför som språket är så ojämnt. Det känns verkligen som om det är två olika personer som skrivit boken. Ibland är det så dåligt och hackigt att Liza Marklund framstår som en nobelpriskandidat, men så plötsligt får det liv och flyter på med en väldig lätthet. Det märks också ofta att det är parets första deckare. Förloppet och polisens arbete presenteras på ett övertydligt sätt och det gör att handlingen stannar upp väldigt. De första hundra sidorna är riktigt sega. Handlingen rör sig i cirklar och mycket tuggas om och om igen.

Jag avslutade inlägget med att konstatera att jag var klar med Kepler för gott och tänkte ägna mig åt bättre deckare. Sedan dess har jag alltså undvikit paret Keplers böcker trots, eller kanske tack vare, att ”alla” verkade läsa dem. Så öppnade jag den fjärde påsen i GP:s bokcirkel och där låg Sandmannen. Alltså gav jag den våldsamme Kepler en ny chans. Det var den sista. Handlingen kan  ni läsa om här. Jag tänker istället ge er tio anledningar att inte läsa Sandmannen.

1. Kepler underskattar sina läsare och förklarar allt och lite till.

2. Språket är torftigt och omständligt.

3. Huvudpersonen Jurek Walter är inte bara psykopat, han är en hypermegasuperond psykopat. Om personalen på anstalten inte använder öronproppar tar han över deras hjärna och i förlängningen deras liv.

4. Joona Linna är inte bara polis, han är en polis som lägger näsan i blöt och alltid tar onödiga risker.

5. Saga Bauer är inte heller bara polis. Hon är också superdupermega cool, stark och dessutom pytteliten och otroligt vacker. Övermänniskor verkar vara Keplers grej.

6. Det finns inte en enda komplex karaktär. Alla är platta, stereotypa och ointressanta. Och inte minst överdrivna.

7. Namnen. Jag störde mig något vansinnigt på alla löjliga namn. Det gjorde Johanna Ö också. Corinne Meilleroux måste vara det värsta.

7. Inte nog med att namnen är löjliga, Kepler envisas dessutom med att använda karaktärernas för- OCH efternamn. Något vi diskuterade i GP:s bokcirkel. Varför?

8. Utredningen är totalt osannolik. Varför skicka in en polis till en hypermegasuperond psykopat och låta henne försöka lura honom att prata? Och varför offra en annan stackars (visserligen dömd) patient för att kunna skicka in henne?

9. Det finns absolut inget som liknar samhällskritik eller ens någon intressant tanke i boken. Allt vi får är en totalt osannolik historia med en psykopat som får Hannibal Lector att framstå som en mönstermedborgare.

10. Slutet. Det spårar ur fullständigt i slutet. Linna, denna totalt övermänsklige polis gör dessutom helt plötsligt en rad misstag.

Finns det då någon anledning att läsa boken? Tja, det är en lättläst bok med korta kapitel som man tar sig igenom snabbt och som i inledningen är rätt okej.

25 reaktioner på ”Aldrig mer Kepler”

      1. You name it. Språket som påminde om mina elevers då och då. Våldet som överdrevs i framförallt den första boken. Slutligen var det karaktärerna som inte gav något och Joona Linna som var en sådan karl att kvinnor föll som furor och supersnut på det. Nej, det var inget att lägga ned mer tid på.

  1. Kommer nog aldrig läsa Kepler, blev lite intresserad när jag läste en intervju med paret i senaste numret av Skriva, men desto mer övertygad om att det inte kommer vara något för mig efter din lista.

      1. Ja, det är nästan så att jag vill läsa lite nu efter de blandade reaktionerna här för att se, men jag har en känsla av att jag kommer bli typ arg, speciellt om det är så dåligt språk.

  2. Jag har läst de första två. Hypnotisören tyckte jag var spännande, men när jag läste Paganinikontraktet så kunde jag lätt skriva under på alla dina tio punkter. Ändå tänkte jag nog läsa nästa två också. Mest för att de faktiskt redan står i hyllan.

  3. Jag har bara läst Paganinikontraktet och de punkter du har tagit upp här stämmer även in på den.

    Man kan ju tycka att de borde ha lärt sig något men de läser kanske inte kritiken och än mindre tar åt sig av den.

    För mig blir det ingen fler bok av Kepler eftersom det finns så många böcker som är så mycket bättre.

    1. De säljer ju multum, så varför förändra ett säljande koncept? Det känns som om de vill ha in allt och lite till. Håller med om att det finns miljoner bättre deckare om det är det man vill läsa.

  4. Jag läste Hypnotisören, blev oväntat indragen i historien eftersom den snabbt gick framåt och jag minns att jag läste alldeles för sent in på natten. Av någon anledning har jag ändå inte känt något som helst behov av att läsa mer Kepler. Jag tror att det är lite samma som med Dan Brown. Jag roades och snabbläste Da Vinci-koden, men det räcker liksom med en bok. Man förstår att alla andra böcker av den här typen av författare kommer att vara upplagda på exakt samma sätt. Då finns det liksom spänning och nyfikenhet kvar och jag går vidare till andra författare istället.

    1. Håller med, läste också första Brown och var nöjd. Även Kepler är underhållning, men det finns bättre sådan. Nu räcker det!

  5. Hehehe … ja, jag kan bara hålla med. Det känns skönt när någon konstaterar det uppenbara. Jag får ju försöka vara lite tyst, då jag kan råka på paret i olika litterära sammanhang, men; fy.

  6. S. Finkelstein

    Mord och inga visor! Snacka om sågning!
    Håller i stort sett med dig på alla tio punkterna.

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen