Ska vi skapa en kanon?

Veckans tema på Kulturkollo handlar om generationer och kultur som definierar oss. Då jag är kvar lite i gårdagens kanontanke vill jag knyta an till vår informella kanon med detta perspektiv. Vilka generationer ska få vara med och bestämma en eventuell kanon? Hur många generationer måste uppskatta de titlar som föreslås, för att de ska ta plats i en eventuell kanon? Ska den innehålla endast böcker, eller även filmer och pjäser? Och kanske den viktigaste frågan: vad kan det aktuella verket säga ungdomen idag?

Det är lätt att räkna upp klassiker. Jag vet inte hur många listor med titlar som ”100 böcker du ska läsa innan du dör”, som figurerar. Ofta är de brittiska eller amerikanska, ibland svenska, men sällan får någon nyare bok plats, undantaget möjligen Harry Potter på de engelskspråkiga listorna och Män som hatar kvinnor på den svenska. Hur kul är det egentligen med listor som dessa? Vilken funktion fyller de, mer än möjligen en ryggdunk eller två till den som läst mycket om hen befinner sig i kretsar där det spelar någon roll. Här finns en och BBC tror inte att pöbeln läst fler än sex av titlarna. Harry Potter finns med, liksom de ”vanliga” titlarna fram till cirka 1950 och av de nyare tar The Da Vinci Code och Memoirs of a Geisha med. Är en bok bra för att många läser den? Och VEM har förresten helt ärligt läst Shakespeares samlade verk? Den som kryssar i den rutan ljuger.

Jag har läst 39 av de 100 och utdrag av kanske 20 till. Dessutom har jag påbörjat ett flertal, som Lord of the rings och The Curious incident of the dog in the night time. Jag har också läst andra böcker av vissa författare, än de som finns med i listan. Räcker det för ryggdunkar?

Av de totalt 100 böcker som finns med är 25 skrivna av kvinnor och då har Jane Austen med ett gäng. Vem som skrev Bibeln vet vi inte, men det är troligen män och inte engelskspråkiga sådana. Fem författare är födda utanför Europa och Nordamerika, tre av dem bor idag i USA eller Storbritannien. Vikram Seth, Khaled Hosseini, Salman Rushdie och Kazuo Ishiguro är de asiatiska rösterna, som alla lämnat sina hemländer. Endast Gabriel Garcia Marquez representerar Sydamerika, förvisso med två böcker. Någon bok från Afrika finns inte med, inte ens någon skriven av en vit sydafrikan. SvD får med till exempel Chinua Achebe från Nigeria, Naguib Mahfouz från Egypten, sanskritförfattaren Kalidasa, från Indien, Lu Xun från Kina, Murasaki Shikibu från Japan, Juan Rulfo från Mexico och sufi-poeten Jala al-din Rumi, vilket ger pluspoäng för den geografiska spridningen. Tyvärr är det på bekostnad av kvinnorna, då endast elva finns representerade och dessutom är ytterst få böcker skrivna efter 1950. Är det så att ett så stort gäng klassiska män är ”självskrivna” att det inte går att bredda en lista? Finns det några verk som finns med på dessa listor, som egentligen skulle kunna lämna plats åt någon annan? Finns det böcker som alla verkligen borde läsa?

Men min generation då, de födda på 70-talet. Eller för den delen de som är födda något tidigare och senare. Vad läste vi som kan platsa i en eventuell kanon? Vad har våra generation skrivit? Det måste väl finnas moderna verk som är bättre än The Da Vinci Code?

Jag skulle vilja ha med En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie på listan. Den berättar om en viktig och relativt okänd del av historien av en författare som har ett inifrånperspektiv. Ganska så tjock för att tilltala flertalet elever dock.

Något av Jonas Gardell borde de svenska skoleleverna läsa. Många har mött En komikers uppväxt och den är bra, men jag tycker att Torka aldrig tårar utan handskar är vassare. Sedan är bra böcker för mig inte detsamma som bra böcker för elever i skolan idag. Nu tänker jag främst på gymansiet, där jag befinner mig just nu.

Av de där klassikerna som ”alltid” finns med brukar Jane Austen uppskattas, så även Shakespeare i små doser, det antika dramat ska inte underskattas, Främlingen av Camus delar läsarna, många har uppskattat Norrtullsligan av Elin Wägner, andra förstår inte meningen med den. Att se elevernas reaktioner under högläsningen av Ett anspråkslöst förslag av Jonathan Swift, de där sekunderna innan de blir säkra på att det måste vara ett skämt. Sådana ögonblick är de jag söker. Själv blev jag tvingad att läsa Strindberg och Lagerlöf i nian och det tog många år innan jag närmade mig någon av dem igen. Det där med läslust är viktigt. Inte på så sätt att det alltid ska vara roligt att läsa, att alla böcker ska vara lätta att ta sig igenom, men att den ska finnas kvar även efter klassikerläsningen. Jag lyckas långt ifrån alltid. Mina elever har till exempel läst allt för lite i år. Vi har fastnat i vissa verk och inte kommit vidare. Svårt att få till både kvantitet och kvalitet.

Jag önskar mig ingen kanon, men ett levande samtal kring litteratur och vikten av att fler får möta den. Eller så tar vi bara en färdig lista och kör på den. Läser de böcker vi alltid har läst. Eller i alla fall läst utdrag ur. Du hittar fler listor här.

Nej, inspireras gärna av listorna. Det finns fina böcker där. Men hjälp mig också med bra böcker som fler borde läsa, filmer som fler borde se. Låt oss göra en inspirerande lista med böcker, nya och gamla, som säger mycket om livet som det är just nu. Aktuella böcker kan ha hundratals år på nacken. Och ja, jag vill att den ska innehålla en större bredd av författare än sådana listor borde göra.

Så, hit me, fem verk som ”alla” ska läsa eller se och berätta tydligt varför de (fortfarande) är viktiga idag.

15 reaktioner på ”Ska vi skapa en kanon?”

  1. Jag har landat i samma slutsats, ungefär med samma argument. Listor är jättebra och mångfald är bra. Jag har ju själv satt ihop en. Men en nationell kanon skulle vara så slutgiltig på något sätt och det är ju samtalet kring litteraturen som är det viktiga, inte exakt vilka böcker som ska stå på en lista.

    Jag antar din utmaning:
    Elin Wägners Pennskaftet (vassare än Norrtullsligan)
    Karin Boyes Kallocain
    Moa Martinsson Mor gifter sig
    Alice Walkers Purpurfärgen
    Gerd Brantenbergs Egalias döttrar

      1. Nu tänkte jag på klassiska böcker som alla borde läsa. Jag tror att när personer som inte jobbar som lärare med litteratur lätt utgår från sig själva och bara rekommenderar att läsa böcker de själva gillat som unga och att det lätt kan bli fel (jag pratar om mig själv och andra här). Det finns ju så mycket nytt och bra som skrivs! Men om frågan om kanon ställs så tycker jag att detta är fem böcker som vid sidan om exempelvis Utvandrarna borde vara bra böcker att läsa i skolan. Mina fem böcker är mer vuxenböcker men skulle absolut kunna läsas av ungdomar och har en kontext som är intressant att diskutera kring.

        1. Precis, det är de äldre generationerna bestämmer lätt vad de yngre ska läsa utifrån sig själva och den verklighet de levt och lever i. Tror också att dina fem kan funka i en ny kontext och ge unga något idag.

  2. Nu svarar jag inte riktigt på din fråga men ja, jag tycker att det ska finnas någon typ av tipslista som osäkra svensklärare kan få inspiration från. Jag arbetar på låg och mellan och det finns många lärare som aldrig aldrig läser en bok. Inga nya barn och ungdom och inget för vuxna. Och då snackarvi ingenting. Om de lärarna hade ett förslag på litteratur så kanske de skulle läsa annat än Sune och Bert högt …

      1. Jag skulle välja de här fem just idag:
        Katitzi – Taikon
        Mio min Mio – Lindgren
        SVJ – Dahl
        Trollvinter – Jansson
        Glasblåsarens barn – Gripe

        Inte en enda ny ser jag just men de här fem är böcker som går att jobba oändligt mycket med. Nyare och minst lika bra är:

        Önskestjärnan – Angeborn
        Dagens katastrofer – Jackert
        Gabriela Stjärna av Anna-Charlotta Gunnarsson
        Skämmerskans dotter av Leene Kaberböl
        Nidstången av Larsson/Korsell

        1. Det är ju inget tvång att det ska vara nytt, bra med blandning! Roald Dahl håller verkligen och kanske inte allt av Astrid Lindgren, men helt klart Mio min Mio. Nu har jag visserligen bara mina egna ungar som försöksobjekt, din erfarenhet är ju minst sagt bredare.

  3. En bok som jag läser just nu är Anna Janssons nya Alla kan se dig. Lär knappast bli en klassiker, men den handlar om en pojke i gymnasieålder som är mobbad och även blir filmad i en pinsam situation för att sedan hotas med att filmen kommer publiceras på sociala medier. Boken är lättläst och spännande och kanske skulle elever kunna identifiera sig med känslan av utanförskap. skulle också kunna ligga till grund för diskussioner om det hårda klimatet på nätet och hur man behandlar sina medmänniskor och är en bra kompis. Ett exempel på en bok som kanske skulle kunna fånga en 16-17 årings intresse. Ingen klassiker och ingen fin litteratur (om det nu finns sådan) men lättillgänglig och angelägen. Det finns massor av böcker ungdomar borde läsa men kanske kan en deckare vara ett sätt att även fånga de mer motvilliga för att sedan leda dem vidare till lite tyngre läsning.

      1. Ja, och det den och säkert många andra kan göra är att visa att det finns böcker som skildrar deras egen samtid och det de själva upplever, inte bara gamla dammsamlare som Lagerlöf & Co som ungarna tycker känns stenålders. De kanske är viktig läsning på sitt sätt, men inte så inspirerande för tonåringar som är ganska upptagna av den värld de själva lever i. Ursäkta om jag svävade iväg lite från den ursprungliga frågan du ställde i ditt inlägg, men jag håller med om att även senare generationer borde erbjuda böcker med klassikerstatus 😉

        1. Jag tänkte faktiskt på att just den skulle funka väldigt bra i en gymnasieklass. Bra teman att diksutera och spännande hela vägen fram till sista sidan.

  4. Pojkarna av Jessica Jessica Schiefauer
    Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
    Antiloper av Ester Roxberg
    Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld
    Intet av Janne Teller

    Jag föreslår de här böckerna för att de inte förenklar, inte väjer för jobbiga saker och för att jag tror att ungdomar idag skulle gilla dem.

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen