Jag har klickat mig runt och läst lite kommentarer till jurygruppernas val av nominerade till årets Augustpris och sammanfattar här lite av det jag läst.
DN uppmärksammar att flera av tidningens medarbetare finns bland de nominerade, som Aris Fioretos. I fackboksklassen har alla nominerade någon koppling till DN. Det konstateras också att det är allvarliga ämnen som gäller i år.
Att Eva Lindström fick sin elfte nominering är egentligen riktigt fantastisk. Det gör henne till en av de absolut största. Och att det finns två serieromaner bland de nominerade är också unikt, något som Lotta Olsson uppmärksammar. Hon konstaterar också att två av de nominerade, Frida Nilsson och Eva Lindström ”tillhör gräddan av barnboksbranschen”.
Jonas Thente konstaterar att det är ganska svårmodiga titlar bland de nominerade, varav fyra är självklara val enligt honom. Liksom jag är han överraskad över Ajvide Lindqvists nominering och han saknar dessutom Ramqvists. Det är som han säger att vissa självklara hamnar utanför av den enkla anledningen att juryn ska välja bland drygt 150 titlar. Ingen lyrik i år alls, vilket är tråkigt och märkligt.
Jan Eklund skriver om fackboksklassen och det faktum att juryn helt valt bort de mjukare böckerna. Hans favorit är Karin Johannissons bok och det är den som lockar mig mest också.
GP fokuserar på Jonas Hassen Khemiri och det faktum att förlaget glömde att skicka in hans förra bok Jag ringer mina bröder. Nu får han den nominering han väntat på länge. GP:s skribent ser honom som favorit tillsammans med Agneta Pleijel och Carola Hansson. Även här konstateras att lyriken inte fått plats, men att novellerna kanske tagits med istället. I anslutning till artikeln citeras författarna som berättar varför de tror att just deras böcker nominerats. Intressant läsning.
Erika Hallhagen skriver i SvD om serieromanens revansch, då det tidigare bara finns totalt en nominerad i genren, en bok genom alla år. Det är den fina Elin under havet av Sofia Malmberg också den i barn- och ungdomsbokskategorin. Jag kan tycka att det är synd att t.ex. Liv Strömquist nominerats i fackbokskategorin, då hennes böcker definitivt skulle kunna klassas som facklitteratur.
Jonas Hassen Khemiri står som vinnare 23 november. Det tror i alla fall Aftonbladets skribent Claes Wahlin, som också tror på Agneta Pleijels självbiografiska bok. Bland fackböckerna håller han Bojs, Hagerman och Johannisson högst. Syftet med priset är att öka försäljningen, påpekar han vasst och raljerar över huruvida alla de nominerade verkligen behöver sin nominering för att sälja.
Även i Sydsvenskan ses Jonas Hassen Khemiri som den självklara vinnaren i skönlitteraturklassen, med Pleijel som god två och Ajvide Lindqvist som en sann joker. Det är många som vill ha fler kategorier och här föreslåsett separat poesipris. Jag kan tycka att lyrik uppmärksammas för lite, men tycker ändå att en delning av den ytterst spretiga barn- och ungdomskategorin är viktigare.
Många hade Tom Malmquists I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv som favorit, en bok jag helt klart vill läsa, men inte vet om jag klarar av. Det känns som att den kan vara en rejäl käftsmäll till bok. Även Expressens Jens Liljestrand hyllade boken i fråga, men avslöjade redan i fredags att Malmquist inte skulle nomineras. Om nu Liljestrand hade säkra källor på det, svek de honom gällande andra böcker, för han hade långt ifrån alla titlarna på sin lista. Inte konstigt, det har nog ingen. Det finns så otroligt många bra böcker som kunde ha nominerats.
För övrigt skriver allt för få om barn- och ungdomsklassen.
Här finns mina tankar kring de nominerade.
Måndagen den 23 november hålls Augustgalan – då vi får veta vilka tre av de nominerade böckerna som tilldelas priser. Sedan får vi inte glömma Lilla Augustpriset, där alla texter finns att läsa och där det är vi läsare som bestämmer vem som vinner.
Håller med dig om barn och ungdomskategorin, den blir verkligen spretig. Känns lite märkligt att ha böcker för 3-6år och tonåringar i samma kategori. Måste vara mycket svårt för juryn att göra ett urval och komma överens.