Jag måste bara skriva några rader om den lärobok jag arbetat med länge och som äntligen kommer ut nästa vecka. Jag har ännu inte sett det färdiga resultatet och ser fram emot att få klämma på en riktig bok. Boken vänder sig till de elever som inte nått målen för grundskolan i svenska och svenska som andraspråk och ska fungera dels som en repetition av det de behöver för att nå betyg, men också extra fokus på det de kommer att behöva för att klara Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1 på gymnasiet.
Alltid när en lärobok ska tas fram måste många olika viljor samsas och det är nyttigt för mig när redaktörer och verksamma lärare ger tips och råd. Allt har kanske inte blivit exakt som jag vill, som titeln, men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det allra mesta och vissa saker har självklart blivit ännu bättre med hjälp av andra. Extra glad är jag för de som ställt upp på intervjuer, som Elaine Eksvärd, Johanna Lindbäck, Ann-Helén Laestadius, Susanne Boll och Christoffer Carlsson. Och extra glad är jag för den specialskrivna text om läxors vara eller icke vara från Pernilla Alm. Att Alex Schulman lät mig använda en av sina krönikor alldeles gratis är också jättekul. Mitt mål var att göra en bok där andra röster än min fick höras och det lyckades jag (vi) med. Ibland blev resultatet kanske lite mer traditionellt än jag tänkt mig, men annat (som att vi använder hen där det är befogat) är mer progressivt. Det blir en bra blandning tror jag.
Det här är min första ”riktiga” lärobok som jag skrivit själv. Första läroboksprojektet gled jag verkligen in i på ett bananskal, då en kollega fått ett uppdrag från Liber förlag och frågade om jag ville hänga på, då jag hade större erfarenhet av elevgruppen. Tillsammans med Jörgen Gustavsson, en av de skickligaste lärare jag träffat på, skrev jag då All In, som ska förbereda eleverna inför Engelska 5. Jag tycker fortfarande att vi lyckades bra med att skapa en personlig bok som utmanar eleverna lagom mycket att tänka, tala och skriva själva.
I vår jobbar jag med flera delar av ett nybörjarmaterial i engelska som heter English from the beginning. Jag är mycket nöjd med att färgerna som valts för del 3 och 4 är lila och orange. Sedan tror jag att innehållet låter eleverna verkligen jobba ordentligt med alla viktiga moment och ordgrupper, istället för att mycket slarvas förbi, som tyvärr är allt för vanligt. Det var därför jag ville skriva de här böckerna, då jag märkte att de böcker jag använde till mina elever inte fungerade, då de vände sig till vuxna och då gick för fort fram, eller så vände de sig till små barn och därmed inte tilltalade mina tonåringar.
Så ja, någon slags författare börjar jag faktiskt bli, om än inte av skönlitteratur.
Kul att läsa! Grattis får man kanske också säga redan nu. Vi väntar på släppfesten 🙂
Just läromedelssläpp brukar generera gigantiska släppfester. 😉
Dags för ny tradition :-))
Grattis till boken! 🙂 Måste vara en härlig känsla att få hålla i en bok som man har skrivit själv. 🙂
Tack! Det är en mycket märklig upplevelse, men bra så klart.
Gratulerar! Mycket, mycket viktigt med inspirerande och moderna böcker i skolan!
Jag hoppas att den är det!
imponerande! och ambitiöst! grattis!
Tack!