Elever som läser långsamt gillar sällan att läsa. Det blir för jobbigt och de glömmer ofta vad de läst. Jag tänker att tempot är en viktig del av läsningen och att en sak vi behöver träna i skolan är just att läshastigheten ökar. Förståelse absolut, det är svårt att läsa utan, men också utan ett fungerande lästempo. Det gäller också att kombinera lästempo med strategier för att minnas det lästa.
För mig, som läser bra och ofta snabbt blir det tydligt att böcker jag hinner läsa ut snabbt ofta är (blir?) bättre än böcker jag läser långsamt, med många avbrott. Under avbrotten hinner jag glömma och då blir det svårt att fortsätta läsningen. Sedan får det inte gå för snabbt. Ibland kommer jag på mig själv med att ögonen läser snabbare än vad hjärnan klarar av. Det blir inte alls bra. Ofta händer det när jag måste läsa ut en bok till en speciell dag.
Mina tankar bottnar i en diskussion på twitter som egentligen handlade om dyslexi och anpassningar (min tolkning, tolkningar är viktiga på twitter) och ibland rörde vid mängdträning. Vad det nu är. Ofta hörs kommentarer om att det inte är vettigt att ”bara låta eleverna läsa” utan att göra något med det lästa och jag kan absolut förstå tanken. Att bara sitta och titta i en bok, utan att förstå är självklart meningslöst, men för att bli en snabb och effektiv läsare krävs både teknikträning och mängdträning.
Själv mår jag bäst om jag får tid till läsning och tid att komma in i en bok. Blir läsningen avbruten för mycket förstörs läsupplevelsen ofta helt. Så vad vill jag säga? Vi behöver läsa mer. I skolan, hemma för våra barn, själva för att inspirera andra och för att få ro i själen.
olika böcker läser man med olika hastighet… som vuxen har man olika syften med sin läsning. Barn får upp hastigheten när de läser mer. Dyslexi är inte likadant för alla barn… komplext.
Dyslexi är riktigt komplext, vissa kan träna upp läsförmågan, andra kommer alltid att behöva anpassningar. Egentligen förstår jag inte varför det då skulle vara kontroversiellt med ljudböcker i det sammanhanget.
(vid universitet får man kursböckerna som ljudböcker vid dyslexi)
Precis, det går bra att klara sig med hjälp av t.ex. ljudböcker. Synd att de värderas lägre.
Det där att ögonen läser fortare än hjärnan har jag också upplevt ibland. Jag vet att mina ögon just har läst en hel sida i boken, men hjärnan vet inte vad det handlade om. Väldigt märkligt.
Det gäller att hjärnan är påkopplad, men det är den verkligen inte alltid.
Håller med till 100%