Två gånger har jag mailat rektorn på mina barns skola med frågor som skulle kunna ses som klagomål. Ingen av gångerna har jag tagit upp saken med mina barn. Som lärare vet jag nämligen att det dummaste du kan göra som förälder är att öppet kritisera skolan dina barn går på. Ännu värre blir det om du väljer att alltid tro på dina barn istället för att tro på skolan. Med detta menar jag inte att du som förälder aldrig får kritisera skolan, för det får du, men var medveten om att ingen tjänar på att du motarbetar de lärare som ditt barn träffar varje dag.
Det kan hända att jag blev lite förbannad idag, men det finns gränser för vad föräldrar borde göra. Jag är skeptisk till läxor. Faktiskt väldigt skeptisk. Ibland ger jag läxor, men då ska de vara befogade och eleverna ska kunna fixa dem utan hjälp av vuxna. Som till exempel att läsa en bok. Att som förälder ifrågasätta en sådan läxa är minst sagt kontraproduktivt.
För två somrar sedan fick en av mina söner ett läsbingo att göra under sommaren. Andre sonen ville ha en kopia och de tävlade hela sommaren. Det var den sommaren de blev läsare. När jag ser att föräldrar i sociala medier klagar på att lärare ”tvingar” deras barn att läsa en bok under sommaren undrar jag helt ärligt hur de är funtade. Möjligen blir jag oproportionerligt förbannad, men det här provocerar mig något vansinnigt.
Det handlar inte bara om att föräldrar inte respekterar sina barns lärare. Vid närmare eftertanke handlar det ganska lite om det. Istället handlar det om vikten av läsning och hur ett barns hela skoltid påverkas av huruvida hen är en läsare eller inte. Det finns inget som säger att det måste vara skönlitteratur ett barn läser. Faktaböcker går utmärkt, men det är viktigt att ditt barn läser och att hen läser sammanhängande längre texter. Läsning handlar nämligen inte bara om förståelse, utan om uthållighet. För att klara sig bra i skolan behöver ditt barn orka läsa längre texter. Att då ”tvingas” läsa böcker är utmärkt. Faktiskt avgörande.
Grabbarna O har några boktips till lässugna och läsovilliga ungar. Kom igen nu alla föräldrar, utmana ungarna att läsa minst en bok i sommar oavsett vad läraren har sagt. Läs dem gärna själv också, så har ni något trevligt att diskutera kring middagsbordet.
Serien om Gregor från Ovanjord av Suzanne Collins.
Böckerna om Tam av Jo Salmson, som inleds med Tam tiggarpojken.
Dessa böcker följs av serien Drakarnas öde, som inleds med Stjärnstenen.
Serien om Percy Jackson av Rick Riordan, som inleds med Född till hjälte.
Spejarns lärling av John Flanagan, en lång serie som inleds med Gorlans ruiner.
Legendtrilogin av Marie Lu. Första boken heter logiskt nog Legend.
Warriors av Erin Hunters, som inleds med Ut i det vilda.
Fler boktips för barn och unga hittar du här.
PS. Bibliotek är fantastiska. De gör att alla barn kan läsa böcker. Ta med dina barn dit och låna, helt gratis! DS.
Bra skrivet!
Min äldste son gick precis ut ettan och de har en bokutmaning för hela klassen över sommaren: om de kommer upp i hundra böcker tillsammans ska de ha ett bokkalas i början av höstterminen.
Överenskommelsen är minst tre böcker per barn och man fyller i ett formulär som landar i ett dokument där man ser lästa böcker och betyg på dem men inte vem som läst.
Jag tycker att det är ett väldigt bra initiativ och i mailet med länken tipsar läraren om olika typer av böcker, om hur man få in läsning i vardagen och om att man ska gå till biblioteket samt berättar för föräldrarna hur mycket nybörjarläsare kan tappa i läskunskap på ett sommarlov utan läsning.
Låter som en lagom styrd läsläxa!
Jag håller med. Bra boktips! Tacka ungarna Och, det är två serier där som vi inte upptäckt än!? Perfekt!
Vi är många som håller med dig, men tyvärr är det också så att många inte gör det. Min erfarenhet är att många vuxna inte ser ett samband mellan läskunnighet, uthållighet och studieresultat. Att resultat, och även trivsel i skolan, beror på att de haft dåliga lärare eller att de helt enkelt inte var sådana som var bra i skolan, utan på andra saker, och därför inte ens försökte. De tycker att de själva har klarat sig bra utan att frivilligt läsa en enda bok, med knappt godkända betyg och trots att de vantrivdes i skolan och tyckte att skolan var meningslöst slöseri på tid, varför skall deras barn då läsa. Många gånger hör jag också kommentarer som varför man överhuvudtaget skall lära sig en viss sak i skolan. Jag brukar svara att enligt mig beror det bland annat på att man behöver lära sig tekniker för att lära, och det som du nämner; uthållighet. Till bekanta med den inställning jag beskrev tidigare brukar jag säga att även om de själva klarat sig bra och trivs med sina val, måste de väl ändå uppmuntra barnen i skolan, så att barnen får göra sina egna val. Större läskunnighet och bättre betyg ger trots allt fler möjligheter till olika yrkesval. Går det bra i skolan brukar det dessutom bli roligare i skolan, och skulle de själva vilja gå till jobbet varje dag i tolv års tid och inte trivas och känna sig sämre än andra. Tyvärr upprepar sig livsmönster, och värderingar förs vidare genom generationer, även den inställning man har till skolan och lärande.
Ett sidospår, men som också handlar om att öva upp sin uthållighet, är samtal och att orka lyssna. I går fick jag möjlighet att lyssna på och se ett gäng barn som umgicks i olika åldrar. Mitt i samtalet började ett av barnen flacka med blicken, tappade fokus, och gick sedan bara därifrån, mitt i diskussionen. Jag tänkte att han nog inte är så van vid att man diskuterar saker, jag vet att han har en familj som gör saker, men inte diskuterar. Också en slags uthållighet som kan övas upp, och som han kommer att bli tvungen att öva upp om han inte skall anses ohyfsad när han blir äldre.
I våra barns skola har barnen läskontrakt med skolan och skall läsa högt för någon 15 min per dag måndag-torsdag från åk 1 till åk 9. I början läser förstås föräldrarna, men sedan är det barnen själva som läser. Enligt skolan ser de tydliga samband mellan slutbetygen i 9:an och om eleverna fortsatt med läskontraktet genom hela grundskolan. Tyvärr ser jag också ett samband mellan inställningen jag nämnde tidigare och hur allvarligt man som förälder, och elev, tar på läskontraktet.
Tacka dina killar för boktipsen, jag skall tipsa mina tjejer. Serien om Percy Jackson har en av dem läst, förutom den sista delen, och de har sett de två filmerna.
Jag inser att alla inte tycker att läsning är viktigt och egentligen har jag som sagt svårt för läxor, speciellt under sommaren. Det är bara det att läsning kan vara något enkelt och det ger så himla goda resultat. Du får det väldigt svårt på gymnasiet, på alla program, om du inte läser bra. Det är så synd.
Samtal är verkligen en annan viktig grej. Just nu jobbar jag inte på högstadiet, men det är tydligt att barn är olika vana vid att samtala. Om det sedan har ett betygssamband vet jag absolut inte, men att kunna konversera vid t.ex. ett lunchbord är en viktig kunskap.
För ungefär vilken ålder rekommenderar grabbarna O dessa böcker, tro?
Bra fråga! Den enklaste serien är den om Tam. Den funkar säkert från 7 år, vi läste dem högt när de var nya. Fortsättningens böcker är tjockare, men inte så läskiga. Åldersmärkta med 9-12. Jo Salmson har skrivit många bra och lättlästa böcker.
Gregor är också 9-12, liksom Percy Jackson, men de böckerna är lite tjockare. Det finns dessutom fler serier av författaren. Spejarens lärling är 12-15, men den är inte jättesvår eller läskig och kan funka från 10 om du läser mycket hälsar Lilla O. Legendtrilogin rekommenderas från 15, men jag vet många som läser den i år 7 eller 8. Många svåra ord hälsar Lilla O, så man ska nog vara en van läsare. Warriors riktar sig till åldern 9-12 och är som vanlig fantasy, men med katter, hälsar Storebror O.
Tack så mycket lilla och stora O. Då ska vi prova legend-böckerna. Får tänka ut en bra muta, för gratis blir det INTE nu när det tyvärr inte getts någon ”läxa”.
Mutor ska inte underskattas. Mina ungar hade gärna suttit vid datorn dygnet runt om de fick, så läsning för att få datortid hade det nog blivit här om de inte läst frivilligt. Här finns fler lästips. https://www.enligto.se/2017/06/19/sommarboktips-for-barn-och-unga/
Jag blir mest trött faktiskt, men kan säga att jag har ”tvingat” alla elever på vår F-6 skola att låna med sig 5 böcker hem över sommaren (vår version av sommarlovsboken). Har alla lärare med mig, men tyvärr är det ju ett föräldraransvar att de faktiskt läser under sommaren… sexorna var väldigt skeptiska. Synd, eftersom många elever tappar så otroligt mycket under sommaren och föräldrarna verkar inte förstå att läsningen är något som måste underhållas? Jag hoppas att våra barn kommer läsa i sommar – men troligtvis kommer de vana läsarna att läsa och de elever som verkligen behöver träna kommer inte att öppna böckerna ens ?
Det krävs kanske tjat och då kan jag tänka mig att vissa föräldrar ger upp. Dumt av många anledningar. Att vara förälder innebär tyvärr en del tjat och viktiga saker är värda att tjata om.
Håller med att läsning behövs även under sommaren, för att hålla lästakten och förståelsen bestående, mina killar har haft det från år 1 till år 4 som tex läsbingo eller liknande. Nu har jag inga bokmalar men de läser ändå någon bok då och då, 14 åringen håller faktiskt på med serien Liftarens guide till galaxen serien. Han har läst Percy Jackson tidigare. 11 åringen är mer för faktaböcker men efterfrågade redan första sommarlovsdagen om vi hade någon fakta om djur att läsa.
Läsning finns ju ständigt närvarande oavsett om man läser just böcker eller inte, men det ger verkligen en uthållighet som inte fås av annan läsning. Att läsa något under sommaren räcker långt, oavsett om det är skönlitteratur eller sakprosa. Liftarens guide har jag faktiskt aldrig kommit igenom själv, men min man älskade den och försökte läsa delar högt för att jag skulle förstå hur roliga böcker det är. Jag förstod inte. 🙂
Åh, det är så svårt. Jag jobbar stenhårt på att få barnen att känna läsglädje och vi har läst otroliga mängder böcker (har samlat en del här om någon vill ha tips: http://josjos.se/blog/bocker/kapitelbocker-serier/).
Vi pratat massor om skärmtid, läsning etc. Barnet som går från åk 3 till 4 fick kanske en läsbingo men sånt har tyvärr aldrig funkat. Barnet som går från åk 1 till 2 fick ett lässchema med alla dagar. De som bockar i minst 33 dagar (tror jag det var) kommer få en belöning när de kommer tillbaka. Det gick bra två dagar sen låste det sig. Läsningen blev ett måste, och det blev tjat. Så jag mailade läraren och sa att hen inte är med på denna , och vet att det inte blir någon belöning. Vi jobbar på läsandet ändå men just detta mätandet blev bara jobbigt.
Tack för alla kloka inlägg, all inspiration! En lyx att få följa dig och att du tar dig tid och delar med dig.
Tvång funkar absolut inte. Jag har turen att mina ungar triggades av tävlingsmomentet i det läsbingo de fick. Båda har fastnat i läsningen, men de läser mer eller mindre i perioder. Flera gånger har vi åkt till bokhandel och bibliotek där andra fått ge lästips, det funkar ibland bättre än att jag hör det. Och slutligen, rack för fina ord!