Planen var att läsa något av Gregg Hurwitz innan Crimetime, men så blev det inte. Jag började med Vem är Evan Smoak? och huvudpersonen verkar riktigt intressant. Även andra boken i serien En man från ingenstans finns utgiven på svenska. Hurwitz berättar att det tog honom 15 år att skapa karaktären, så nu ska han skriva ”hundra böcker” om honom för att få lön för mödan. På allvar har han en detaljerad plan för tre böcker till och det blir kanske fler i serien om Orphan X.
Det faktum att Smoak lever i den vanliga världen, men ändå får en rad ovanliga uppdrag gör att möjligheterna till historier är oändliga. Det är inte så att han behöver ta död på en massa folk i samma lilla by, utan kan skicka Smoak lite vart han vill.
Smoak har levt sitt liv undercover och tränats under hela sitt liv för att bli en mördare i ett Black program för föräldralösa barn. Hans tränare Jack menar att det svåraste inte är att lära honom att döda, utan att få honom att förbli mänsklig. Evan har svårt för sociala koder och är alltid en outsider på grund av sitt jobb och sin uppväxt.
Hurwitz är verkligen engagerad i sina böcker och sin karaktär, vilket gör honom underhållande att lyssna till. Första boken om Evan Smoak ska bli film och det är Hurwitz själv som skrivit manus. Att filmen kommer bli annorlunda än boken är självklart, säger han, så helt lika blir de inte. Troligen blir det Bradley Cooper som spelar huvudrollen. Hurwitz tror dock att hans egen Evan Smoak kommer att finnas kvar i hans inre.
En stor inspiration för Hurwitz är Shakespeare, som han kallar för en tidig thrillerförfattare. Han var en kommersiell författare som behövde fylla en gigantisk teater med folk. Då gäller det att nå en bred publik. Detsamma vill och gör spänningsförfattare.
Att Gregg Hurwitz skulle bli författare var självklart. Han hade turen att få sin första bok publicerad och fick möjligheten att bli författare på heltid. Varje dag skrev han 9-5 och såg skrivandet som ett jobb. Nu när han har barn är han ännu mer disciplinerad, då det är en förutsättning för att kunna skriva för film och tv, för det inte går att vara sen med någonting.
En sak han lärt sig genom att skriva manus till filmatiseringar av serier som Batman är att inte skriva om våld. Det som sker innan och efter står i centrum, men däremellan finns ett tomrum som läsaren själv får fylla. Det går inte att skriva läskigare än det blir när läsaren fantiserar själv, påpekar han.