Tidig morgon. Trötta elever. En förvirrad lärare som varit hemma med sjuka ungar i två dagar. En poet.
Som en del av skrivartävlingen Jag skriver i dina ord gästas vi av Olivia Bergdahl. Också hon lite trött och förvirrad, men också mycket inspirerande. Det går snabbt, det är intensivt och sa jag inspirerande? Även den tröttaste eleven skrev något, de flesta mycket.
Precis som Olivia Bergdahl säger handlar skrivande i skolan mycket om att det ska vara korrekt och det är sällan man får lov att skriva det man vill och det man tycker om. Det är också ovanligt att eleverna får lyssna på någon annan än sin gamla vanliga lärare.
Skrivtips:
Innehållet ska vara ärligt, vilket inte betyder att allt behöver vara sant, men det ska vara det man vill skriva. Hittepå är helt okej, faktiskt bra. Det är okej att sno, t.ex. en rad eller mer ur en text, precis det som skrivartävlingen Jag skriver i dina ord går ut på.
För att få ner något på papper (eller dator) får eleverna testa flödesskrivning, eller störtskrivning som en poetkollega brukar kalla det. Många deppiga ord blev det från eleverna och någon homonym. Det leder till ett samtal om ord som kan användas på samma sätt och om ordvitsar. Vilket leder in samtalet på rim, enstaviga och flerstaviga sådana. Rim är något hon älskar och det märks då hon dra iväg massor och landar i alliterationer eller uddrim med en helt otrolig dikt med alliterationer. Eleverna fick själva samla ord på samma bokstav och samma ljud i egna dikter i grupp. Mycket fnitter, en del skrivet och till och med uppläst. Någon använde anaforer, vilket också ger en snygg effekt. Knep för att framstå som genomtänkt och smart är t.ex. att knyta ihop inledning och avslutning kanske genom att samma mening återkommer.
I tävlingen Jag skriver i egna ord ska en dikt eller en låttext inspirera till en annan skönlitterär text och sista texten är en som Olivia Bergdahl skrivit utifrån Love on top av Beyoncé. Vissa ord återkommer och det är något jag hoppas att eleverna tar till sig. Roligt är det självklart om många av mina elever deltar i tävlingen med en egen text, men viktigast just nu är att det faktiskt får känna att det är kul att skriva. Det är för lite kul skrivande i skolan. Det är synd.
Läs gärna Olivia Bergdahls poesiskola på Kulturkollo och intervjun med Pål Börjesson som ansvarar för tävlingen Jag skriver i dina ord.