Eleverna har lov den här veckan. Jag har det inte. I mina elevers planering står det ”läslov” och jag hoppas att några tar mig på orden. Trots att jag inte har någon ledig vecka är veckor när eleverna inte är på plats alltid lite lugnare och jag har planerat in en del läsning i mitt arbete.
Jag använder ofta noveller i undervisningen, som hela eller delar av läsprojekt. Ofta det senare. Just nu jobbar mina ettor med novellanalys och jämförelse av teman, motiv och budskap och läser då totalt fem olika noveller som de jobbar med på olika sätt. Vi har analyserat tillsammans, både utifrån Chambers analysmall och en mer traditionell med t.ex. berättarperspektiv, tidsperspektiv, teman, motiv, bildspråk och budskap. De har fått förbereda sig enskilt och sedan arbeta vidare i grupp och det som återstår är ett gruppsamtal där de gemensamt ska analysera en novell och ett prov där de får en novell som de ska analysera enskilt under ett lektionspass.
Tvåorna läser Lagerlöf (eller ska egentligen börja efter lovet, men böckerna är lånade) och där ska jag försöka hitta fler kortare texter att komplettera med för att gemensamt kunna diskutera t.ex. språk och stil. Vi har redan jobbat med ”Julklappsboken” och jag har tänkt att hinna läsa ”Spökhanden” och gärna någon mer. Jag märkte nämligen förra gången jag körde det här läsprojektet att eleverna behövde lite mer stöd, både i att koppla böckerna de läste till författarens liv och samtid och rent språkligt.
Treorna lånade böcker i tisdags och det är andra gången jag genomför projektet om ”Världslitteratur” och att upptäcka världen genom litteratur. I år startade vi i Factfulness och ska även prata lite Maslow. I Samhällskunskapen har de arbeta mer med Gapminder och fördelningspolitik. Även i detta läsprojekt vill jag förändra och lägga till titlar i min novellista. Dels för att eleverna i denna klass redan läst ”Stjärnklart” av Chiep Kim Héang, men också för att jag tycker att det är roligt att hitta nya texter. För eleverna spelar det ju ingen roll om min undervisning ser exakt likadan ut från år till år, men själv skulle jag bli otroligt uttråkad om jag inte förändrade och justerade innehållet i kurserna. Båten av Nam Lee är en av de böcker jag ska försöka hitta något bra och passande i.
Så långt är det jobbrelaterad läsning, men jag har faktiskt några extra dagar ledigt och även om rättningshögarna är massiva tänker jag faktiskt låta dem ligga till sig en vecka. Det dör ingen av.
Istället ska även jag ta lite läslov och det finns hur många böcker som helst som jag skulle vilja hinna läsa. Jag skulle vilja läsa ut Grejen med ordföljd av Sara Lövestam, fortsätta med Jag for ner till bror av Karin Smirnoff, som jag ännu inte riktigt fastnat i, men vill läsa. Jag vill också hinna läsa ut Till minne av en villkorslös kärlek av Jonas Gardell, som jag läst till och från i mer än en månad nu. Sedan har jag The Witch Elm av Tana French i min Kindle och den vill jag VERKLIGEN läsa. Detsamma gäller den avslutande delen av Jenny Hans trilogi om Lara Jean Nu och för alltid, Lara Jean.
Det kommer att bli ett bra läslov!
Photo by Paige Cody on Unsplash
Plockar inte eleverna längre potatis på höstlovet?
Potatislov har blivit läslov. Bra eller dåligt kan diskuteras. 😉
Blir alltid så sugen på att vidareutbilda mig till gymnasielärare när jag läser vad du hittar på!
Det är nästan alltid ett väldigt bra jobb.