Jack av Christina Lindström är en bok om Jack från Göteborg som går sista året på gymnasiet. Han bor med sin mamma och har väldigt lite kontakt med sin pappa. Tidigare har Jack varit en ganska stökig kille och han har dessutom varit på några möten med Nordiska motståndsrörelsen. Nu har han lugnat sig lite, men han har definitivt svårt att komma på vem och hur han vill vara, egentligen. Så här skrev jag om boken när jag läste den 2016.
Förhållandet mellan Jack och Freja är centralt. När boken börjar ser Jack Freja för första gången. Hon ligger på spårvagnsspåret framför den spårvagn han sitter på och de får ögonkontakt när hon springer därifrån. Nästa möte är i ett badrum på en fest. Freja är inte som andra tjejer Jack träffat och han faller pladask. Det ska dock visa sig att deras förhållande blir ganska komplicerat.
I år är Jack den första gemensamma bok vi läser i Svenska 1. Jag bestämde mig för den eftersom jag aldrig testat den i helklass förut och för att det är en bok som jag hoppades skulle leda till många intressanta samtal. Det jag hade glömt var hur rolig Jack är och det är något som både jag och eleverna uppskattat. Balansen mellan det roliga och lättsamma och det mer komplicerade och svarta är bra. Eleverna har varit oense i sina åsikter om Jack. Vissa identifierar sig mycket med honom, medan andra tycker att han är ett riktigt svin. Det intressanta är hur han utvecklas och det är också något vi diskuterat mycket.
Ur ett svensklärarperspektiv är det också bra att det finns tydliga motiv och teman i Jack. Två på ytan väldigt olika personer träffas och blir kära, det finns hinder på vägen och det uppstår konflikter. Den frånvarande fadern är också ett klassiskt motiv, liksom det tidigare okända syskonet som dyker upp. Rolf, den trofasta hunden är också ett tydligt motiv. Teman som kärlek, vänskap, svek och identitet är centrala.
När jag förberedde de uppgifter eleverna ska göra och de frågor de ska diskutera utgick jag ifrån Känn på litteraturen 4 av Carl-Johan Markstedt och Martin Sandberg. Jag var inte helt såld på frågorna, medan slutuppgifterna var mer användbara. Jag vill gärna att samtalen inte bara ska handla om innehållet, utan också om analys av texten och då behövs frågor som går mer på djupet. Nu tror jag att det till viss del handlar om att mina elever läser Svenska 1. Hade de gått på högstadiet skulle jag kunnat använda mycket mer av materialet.
En utmaning med gemensam klassläsning är alltid att få alla elever att läsa. Nackdelen med att börja med bokläsning tidigt i ettan är att alla elever inte hunnit få tillgång till hjälpmedel som Legimus, men de flesta har löst det. Fördelarna överväger helt klart, då jag lärt mig mycket om eleverna genom att följa deras samtal och läsa deras texter och de har också lärt känna varandra. Jag får också en chans att upptäcka vilket tempo eleverna har och hur jag behöver stötta dem framöver. Redan från början fick de ett lektionsschema där det framgick vilka sidor som ska vara lästa till vilken lektion och där även skrivuppgifter under läsningen finns med. Många har klarat det fint, men att läsa en bok är en utmaning för en del. Det är också därför jag gav eleverna en del lästid på lektionstid inledningsvis.
Totalt har eleverna haft fyra boksamtal, där det första utgick från en Chambers-analys där de sammanställt vad det tycker om, inte tycker om, vad de undrar och slutligen de mönster och kopplingar de upptäckt. Fokus under det andra samtalet var platta och runda karaktärer, samt Jacks utveckling och hur han förändras beroende på vem han umgås med. Tredje samtalet handlar mycket om Enar och Jacks relation till sina föräldrar och till andra runt omkring honom. Det sista samtalet fokuserade mest på analysbegrepp som teman, motiv och budskap, men också favoritscener. För att också kunna veta vad varje elev fått med sig från läsningen har de vid två tillfällen fått svara skriftligt på frågor kopplade till boken.
Klart är att Jack är en bok som engagerar och den senaste tidens debatt om centrala teman i ungdomsböcker och huruvida de ska styra vilka böcker eleverna får möta i undervisningen försöker framhålla detta som något dumt. Det kan jag hålla med om när det gäller lättlästa böcker som ofta vänder sig till de som är läsovana och som förenklar så mycket att varje karaktär förblir platt. Där finns invandrarkillen som är värsting, den superreligiösa pappan som begränsar sina barn, den missuppfattade horiga tjejen för att nämna några. I Jack finns istället komplexa karaktärer som går att vända och vrida på. Det är alltså inte teman i sig som gör en bok varken bra eller dålig, utan hur komplex den är och hur mycket den berör.
Slutligen bjuder jag på några kommentarer från eleverna som jag snappat upp när jag ”tjuvlyssnat” på deras inledande samtal och sedan de inspelade avslutande samtalen när hela boken var utläst.
Om Jack
Jag hatar Jack!
Nej, har är ju fett cool.
Han är en sådan skit. Det funkar inte att säga ”mums” om tjejer. Så sleazy.
Jag tycker att han är rätt gullig ändå.
Alltså, jag kan ändå identifiera mig med honom.
Det är verkligen inte okej att ha två tjejer samtidigt.
Jag tycker att han är en manipulativ karaktär.
Om hans pappa
Tänk att din pappa aldrig brydde sig och sedan bryr han sig helt plötsligt om någon annan.
Det är helt normalt att Jack söker bekräftelse av sin pappa.
Pappan bara utnyttjar honom som barnvakt. Det är inte okej.
Den där väskan som är packad gör mig ledsen.
Om andra karaktärer
Rolf, vilken bro liksom! Men Rolf är inte en person. Han är en KARAKTÄR!
Jag gillar ändå mamman. Hon är ganska chill.
Och Ola, jag älskar Ola. Han är mogen och har bra inflytande på Jack.
Jag har träffat många Abrahamsson.
Jag tycker om Freja. Jag vet inte, hon är bara älskvärd.
Hon är så himla cool och vägrar ändra sig för en kille.
Helt rätt, Freja. Keep it up.
Om Jacks relationer till andra
Alla hans relationer går liksom åt helvete.
Inte med Rolf, relationen till honom är bra.
En brorsa kan ändå vara coolt att få.
Jag tror att han inser hur Freja känner sig när han själv får en bror.
Tror ni att Jack verkligen ångrar det han gjorde mot Tor, eller handlar det bara om att få tillbaka Freja?
Jag hoppas verkligen att Freja kan förlåta honom.
Om Jacks förändring
Alla kan förändras och alla är värda en andra chans.
Jo, alltså jag tror att folk kan förändras, men bara inte på 267 sidor.
De är faktiskt 321.
Inte av text.
Jojo du. (båda börjar räkna)
Han hade kunnat fastna ännu mer i motståndshålet.
Eller blivit alkoholist. Han använder alkohol för att få bort ångesten.
Det är ändå inte så att han föddes ont.
Nej, han var väl mest dum. Ung och dum.
Jag tror verkligen att alla har som olika personer i sig.
Om språk och främlingsfientlighet
Men va´? Får man inte säga z-ordet? Det gjorde vi alltid på min gamla skola.
Det fattar du väl att det inte är okej?!
Nej, men det är väl okej, eller? Eller?
NEEEEJ!
Men det är väl ändå inte samma sak som n-ordet?
Fast vi har en maktposition mot romer. Det är inte okej att använda z-ordet.
Men alla kallar varandra sådant. Om man är vänner måste det väl vara okej?
Skulle du säga det om någon på riktigt tog åt sig?
Alltså, jag kommer inte att använda det nu.
Om läsningen
Jag älskar den här boken.
Den var så himla trög först, men i slutet blev den jättebra.
Det här är den första boken jag faktiskt läst på riktigt.
Om språket
Ibland är det realistiskt, men de pratar lite för mycket vuxenspråk, typ ”att ana ugglor i mossen”, ingen säger så. Jag har hört det typ en gång när min morfar sa det.
För att vara skrivet av någon som är typ gammal skriver hon väldigt bra.
Man känner igen sig i språket, tycker jag.
Det är nog mest trovärdigt när han pratar med sin mamma. De tjafsar ibland, men kan prata om allvarliga saker också.
Om Christina Lindström och fler böcker
Hon, Christina, har skrivit en annan bok som heter Hälsningar från havets botten. Den är ännu bättre.
Jag vill att hon ska skriva en fortsättning som heter Freja.
Nej, Ola är bäst, tänk en hel bok om Ola.
Jag skulle vilja veta hur Jacks föräldrar träffades. Kan hon inte skriva en bok om när de var unga.
Rolf då, jag vill läsa om Rolf.
Tack för att du delar elevernas tankar! En blir alldeles varm i hjärtat av dem <3
Det blev så engagerade och roliga samtal. Har inte använt just den här boken i helklass förut.
Jag har just läst boken med mina elever. Jack är enligt dem (klass med 30 tjejer och en kille) en som de träffat många gånger men som de säkert skulle tycka var snygg. Typiskt killar mumlade några.
Jag älskar den här boken. Det gör inte mina kollegor. Livet är konstigt.
Kritiken skulle kunna vara att författaren försöker få in alldeles för mycket moral i boken, men eleverna gillar den och jag gör det också. Det några var skeptisk till är den otroligt stora förändringen ”bara” på grund av en tjej. Är det trovärdigt? Nej, tyckte vissa, ja tyckte många. Sedan pratade vi också om hur sunt det egentligen är att låta kärleken förändra en. Det kan ju gå fel även om det i detta fall kändes rätt-
Pingback: Ett läsprojekt om nobelpriset och några litteraturpristagare – enligt O