Upptäckte ett för mig nytt litteraturpris igår när jag som vanligt tog en sväng runt Twitter på kvällen. Det är Comedy Women in Print Prize förkortat CWIP som i år delas ut för andra gången och nu presenterar sin långa lista för 2020. Priset delas ut i tre kategorier, dels ”vanliga” publicerade underhållningsromaner och nytt för i år är att också grafiska böcker får en egen kategori. Tredje kategorin är opublicerade verk där vinsten är ett bokkontrakt. Roligt för de som tävlar, men kanske inte så mycket att skriva om här. Vill du kika på de tävlande som suktar efter ett bokkontrakt hittar du dem här. De grafiska romanerna på långa listan hittar du här.
Förra året delades CWIP ut för första gången. Då vann The Exact opposite of okay av Laura Steven priset för Best published comic novel och det är en bok för unga vuxna. Kanske är det första gången jag ser en ungdomsbok vinna ett litteraturpris utan att det finns en separat kategori för just ungdomsböcker. Det känns väldigt roligt. På den korta listan återfanns också titlar som Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman samt Erotiskt skrivande för ensamma änkor av Balli Kaur Jaswal.
Cow girl av Kirsty Eyre vann kategorin opublicerade böcker och blev utgiven av Harper Collins. Boken beskrivs som ”an udderly hilarious LGBTQ+ story of friends, family and four-legged beasts” och det låter ungefär hur galet som helst.
Ett pris för lång och trogen tjänst CWIP Lifetime Achievement Award tilldelades Jilly Cooper. Sådana priser är alltid fina tycker jag.
Förra veckan påstod jag ju att jag inte gillar böcker som marknadsförs som roliga, men det är skillnad på rolig och rolig. Underhållande litteratur kan vara riktigt bra och därför har jag studerat den långa listan för den kategori som intresserar mig mest.
De nominerade till ”Best published comic novels” är:
Queenie av Candice Carty-Williams som definitivt står på min läslista.
Big Girl, Small Town av Michelle Gallen som utspelar sig i Nordirland och verkar svart, men rolig.
Christmas Shopaholic av Sophie Kinsella, en favoritförfattare, men jag har inte fastnat för serien.
The Nursery av Asia Mackay är en bok som jämförs med Killing Eve och kallas för ett roligt spiondrama.
The Blessed Girl av Angela Makholwa är chic-lit som utspelar sig i Johannesburg. Verkar bra och kul!
The Flatshare av Beth O’Leary är utgiven på svenska som Sambo på försök.
So Lucky av Dawn O’Porter beskrivs som rolig och provokativ.
Reasons to be Cheerful av Nina Stibbe handlar om tonåringen Lizzie som lämnar sitt hem för ett jobb i stan.
Are We Nearly There Yet? av Lucy Vine beskrivs som en bok att gapskratta åt, vilket skrämmer mig lite
In the Crypt with a Candlestick av Daisy Waugh beskrivs som en underhållande pusseldeckare.
The Bookish Life of Nina Hill av Abbi Waxman väntar i min Kindle på att bli läst
Diary of a Confused Feminist av Kate Weston är en bok om 15-åriga Kat som vill bli en ”riktig” feminist.
Frankissstein av Jeanette Winterson känns som en oväntad nominerad i sammanhanget, men en bok jag vill läsa.
Miss Blaine’s Prefect and the Vampire Menace av Olga Wojtas låter inte som min kopp te, men vampyrer och humor hör kanske ihop?
Den korta listan presenteras 1 juni och tills dess hoppas jag ha läst några av titlarna på den långa listan. Har du läst och gillat någon av dem? Är du nyfiken på fler?