Samtalet Att skriva för unga vuxna modereras av Karin Lemon som intervjuar Nioosha Shams och Melody Farshin, två författare vars böcker jag ännu inte läst, men verkligen vill läsa.
Melody Farshin har skrivit två böcker och de skapades utifrån en längtan hon själv hade att få känna sig representerad i böcker. Att leva i ett miljonprogramsområde och inte ha råd med sommarstugor, ridlektioner eller andra saker som är så vanliga i böcker för unga.
För Nioosha Shams kom berättelsen först, men det blev också en bok som hon hade önskat få läsa när hon växte upp. Ava som är huvudperson blir inbjuden till den värld Farshin beskriver med sommarstugor som ”andra” bor i och där hon får lov att befinna sig som gäst.
De läser inledningarna på sina böcker och jag måste säga att jag spontant blir sugen på att läsa. Farshin skriver om ett tvillingpar som har olika kön och verkligen lever helt olika liv, trots att de faktiskt kommer från samma familj. Båda rösterna ska vara lika viktiga, säger Farshin och Aicha skulle vara mer än ”bara” en flickvän. Ali och Aicha är lika gamla och borde leva ganska lika liv, men så är det inte alls.
Nioosha Shams valde att inte skriva en bok om en lesbisk huvudperson som kommer ut och får problem med sin familj. Istället har Ava varit ute hur länge som helst och hennes föräldrar har inget problem med det. Så var det för Nioosha själv och den bilden ville hon förmedla eftersom det redan finns så många andra böcker om hemska, muslimska föräldrar.
Samtalet kom att handla om att skriva och hur det är att skriva en bok. Melody Farshin berättar om hur hon försöker planera sitt skrivande, men sällan lyckas tvinga ur sig text bara för att hon har skrivtid, utan att flera kapitel istället kan dyka upp mitt i natten. Hon valde att inte berätta för någon annan att hon skrev och vågade inte tro på att det verkligen skulle bli en bok förrän den var klar för publicering.
Hur blir man läst av ungdomar, undrar Karin Lemon och ber om tips för lärare som behöver boktips och vill jobba annorlunda med böcker. Bäst är att få tips av eleverna, menar Farshin och berättar att högläsning av hennes böcker har varit svårt för lärarna, då det är elevernas språk som används. Viktigt är också, som Farshin påpekar, att det måste finnas ett intresse från lärare att faktiskt utvecklas.
Nioosha Shams berättar om hur hon bytte skola flera gånger, men ändå stötte på samma böcker med ganska så kass representation. Tipsen från henne är att göra lite annorlunda övningar utifrån läsningen och att bjuda in författaren.
Jag har inte läst ut en bok på mer än två veckor. Knappt läst alls. Nu fick jag läslust och det är jag tacksam över.