När jag i början av månaden listade tio dikter jag brukar använda i undervisningen, lovade jag att återkomma med en lista med fler dikter som jag skulle vilja använda.
Här kommer den:
”I rörelse” är dels en dikt av Karin Boye, men också titeldikten i Athena Farrokhzads diktsamling från 2019. Att läsa båda dessa dikter och jämföra dem tror jag vore intressant och givande.
”Vid Ljusa Bord” av Bruno K. Öijer ur Och natten viskade Annabel Lee är en dikt om en alldeles speciell stad som någon skissat på. Snygga metaforer och mycket att tala om. Längre, men också väldigt bra, är ”Alla var där” ur samma samling. På Spotify finns en rad dikter av Bruno K. Öijer att lyssna på, dock inte ”Alla var där” vad jag kan hitta.
”Handen på min panna” av Lena Sjöberg ur Min syster är ett spöke och andra dikter vänder sig visserligen till yngre, men passar utmärkt även på gymnasiet. Kan med fördel läsas tillsammans med Harriet Löwenhjelms ”Tag mig — Håll mig — Smek mig sakta”. Två dikter som är lika, men också olika.
I en tråd på Twitter där dikter diskuterades (ibland är Twitter verkligen fantastiskt mitt i allt kaos) fick jag en del tips och framför allt påmindes jag av några gamla favoriter som ”Marionetterna” av Bo Bergman ur samlingen med samma namn från 1903.
Även Nils Ferlin är en poet som förtjänar större uppmärksamhet. Jag hade gärna använt ”Strof i april” eller kanske ”Stjärnorna kvittar det lika”.
När jag bläddrade i mina gamla lyriksamlingar påmindes jag också om fina ”Regnar gör det alltid” av Werner Aspenström ur Enskilt och allmänt.
Kristina Lugn är bra och jag tror att hennes ”Du ska få ett panoramafönster” ur Hej då, ha det så bra! skulle passa mina elever fint.