Hjärtlinjer är berättelsen om tvillingarna Desiree och Stella som växer upp i den lilla staden Mallard i Louisiana där idealet som gäller är ljus hud. För varje generation blir befolkningen ljusare och det är tydligt att makten ligger i huden. Colorismen påverkar tvillingarna liv och de väljer också att helt egna vägar när de som tonåringar rymmer till New Orleans. I korta nedslag låter Bennet oss lära känna tvillingarna och deras familjer. De skils åt i New Orleans och när Desiree gifter sig med en svart man inser Stella att hon kan tas för vit. Hon väljer att helt bryta med sitt förflutna och skapar sig ett nytt liv där hon är någon helt annan än Stella från Mallard. Med en rik, man och välanpassade barn blir livet på många sätt lättare. När hennes dotter Kennedy träffar Desirees dotter Jude är ett avslöjande nära. Samtidigt är det här ingen spänningsroman, utan Bennett undersöker istället identitet ur olika perspektiv.
Synen på hudfärg och den komplexa skildringen av rasism är ändå det som kanske drabbar mig mest under läsningen av Hjärtlinjer. Det handlar inte bara om att vita skulle vara bättre än svarta, utan att det också finns grader av acceptans beroende på hur ljus eller mörk du är. Det är inte heller så enkelt att colorismen inte bara är de vitas förtryck av andra, utan det är mer komplext än så. När Desiree återvänder till Mallard med sin dotter June är det tydligt att dotterns hudfärg inte accepteras. Det är också där berättelsen börjar, när Desiree återvänder och än en gång får uppleva hur stor betydelse färgen på huden har. Hon lär sig också vikten av att faktiskt inte bara fly, utan att skapa ett liv värt att leva. I det vill hon att Stella ska vara en del och jakten på den försvunna systern inleds.
Hjärtlinjer är nominerad till Women’s Prize for Fiction och det är en nominering den är väl värd. Läraren i mig går igång på att det här är en lättläst och ändå högkvalitativ roman. I en gymnasieklass tror jag att den kan leda till väldigt många intressanta samtal. Att Jude träffar en transsexuell man ger ännu fler perspektiv på identitet och sexualitet. Ibland balanserar Bennett på gränsen till att bli övertydlig och undervisande, men jag tycker att hon håller det på en bra nivå. Tydligheten gör dock att jag tror att det här är en bok som kan passa yngre läsare.
Författaren heter Brit Bennett, så blir det lättare för den som söker efter henne!
Tack!