Förra året var 84% av de böcker jag läste e-böcker och 74% av böckerna hittade jag på de ljud- och e-bokstjänster som jag prenumererar på. Den senaste tiden har dessa tjänster dock försämras avsevärt för den som betalar för dem för att läsa e-böcker, jämfört med den som föredrar ljudböcker. Ändå är kostnaden densamma. Nya böcker släpps relativt snabbt i ljudboksformat, men det kan dröja månader innan de finns som e-bok på Storytel och BookBeat, som är de tjänster jag betalar för. Länge var BookBeat bättre, men nu är det i princip lika illa där. På Storytel finns inte ens alltid uppgifter om när e-boken släpps, utan endast information om ljudboken. På BookBeat går det i alla fall att via ljudboken också få information om när e-boken släpps. Det är alltså oftast deras datum jag hänvisar till och ber om ursäkt om Storytel (mot förmodan) släpper e-böckerna tidigare. Nextory, som är den tredje stora tjänsten, har jag inte för tillfället. Jag valde bort dem i en period när tillgången till nya böcker försämrades där och återgick till BookBeat. Eftersom det säkerligen är förlagen som sätter datumen är det troligen egalt vilken e-bokstjänst du väljer.
Som exempel finns Fri av Lea Ypi, Albert Bonniers förlag, som släpptes i mitten av augusti, redan som ljudbok medan e-boken kommer först i februari 2023. Tack för matchen av Paola Pellettieri, Romanus & Selling, finns från 31/8 som ljudbok, men som e-bok först 30/11. Lina Bengtsdotters Lågorna från Bokförlaget Forum kom som ljudbok 1/9 och det dröjer till 1/12 innan e-boken finns på strömningstjänsterna, men den har jag fått av förlaget i pappersform, vilket jag är tacksam över. Däremot hade jag gärna läst Petra Backlunds Det kommer inte alltid vara du, Wahlström & Widstrand, men även den dröjer tre månader efter ljudbokssläpp. Det sista han sa av Laura Dave, Bokförlaget NoNa gavs ut som ljudbok 11/6, men där finns inte ens något datum för släpp av e-bok. Så är det fortfarande med Neapelkvartetten av Elena Ferrante, Norstedts, som fortfarande bara finns som ljudböcker på såväl Storytel som BookBeat. Detsamma gäller många av Jojo Moyes och Lisa Jewells böcker som är utgivna av Printz Publishing.
Det här är bara några av väldigt många exempel och de har blivit betydligt fler den senaste tiden. Det verkar också gälla de flesta förlaget, vilket inkluderar hela Norstedts Förlagsgrupp och Bonnierförlagen. Nu har jag förvisso fokuserat helt på e-böcker och det är säkert så att vissa titlar finns endast som e-böcker och inte som ljudböcker, vilket drabbar andra läsare. Ett exempel jag hittat är Skriva & älska av Lily King, utgiven av Sekwa förlag. Det motsatta är dock mycket vanligare.
Jag betalar exakt lika mycket för mina abonnemang som ljudboksläsarna gör, men får tillgång till färre nya titlar. Troligen handlar det om att ljudböcker inte påverkar försäljningen av fysiska böcker lika mycket som e-böcker gör, men för mig som i princip aldrig väljer varken ljudböcker eller pappersböcker blir konsekvensen att jag måste köpa e-böcker för att kunna läsa de nya titlarna, trots att jag betalar för både Storytel och BookBeat. Det är riktigt irriterande. Att låna via biblioteket är inte heller något alternativ, då karenstiden för e-böcker varit minst tre månader där i många år. Något som jag har större förståelse för, då detta är en gratistjänst.
Ett sämre abonnemang för den som föredrar e-böcker är en realitet, men även den som vill växla mellan att läsa och att lyssna drabbas självklart. Visst kan förlagen hävda att de erbjuder otroligt många titlar även till den som läser e-böcker och så är det självklart, men att den som lyssnar får tillgång till nya titlar som den som läser måste vänta i flera månader på är inte rättvist. Någonstans kan jag tycka att det borde generera en billigare månadskostnad.
Det håller jag verkligen med om! Jag lyssnar i princip bara på faktaböcker, skönlitteratur vill jag helst läsa själv. Och väldigt ofta finns böckerna på Storytel bara som ljudbok, vilket irriterar mig enormt. Jag försöker att inte köpa så många pappersböcker för jag har egentligen inte plats för fler än de jag redan har, men det blir ofta lösningen när boken inte finns som e-bok på Storytel för någonstans betalar jag hellre för en pappersbok än en e-bok.
De få böcker jag lyssnar på är just faktaböcker. Skönlitteratur vill jag också läsa själv för att slippa andras tolkning. Undantaget i år är Lucky Lada och jag som var en fantastisk författarinläsning.
Är med dig 100%. Mitt liv tillåter inte riktigt att läsa fysisk bok så e-boken är min go to alltid. Hatar att lyssna på skönlitterärt och biblioteken har ett riktigt dåligt utbud. Så jag är fast. Det irriterar mig något oerhört att inte kunna hitta titlar. Ännu mer att inte kunna hitta titlar på engelska. Har testat utländska plattformar men då är det ett rättighetsproblem och det slutar med att det jag vill läsa inte finns där heller.
Tycker också att det är svårt att få till läsning av pappersbok, lampor kan t.ex. inte alltid vara tända.
Det är alltså förlagen som väljer att senarelägga tillgängligheten för E-böcker. Det samma gäller om man försöker finna dem på bibliotek, förlagen släpper dem flera månader senare på bibliotek också
Ja, så verkar det vara. Till biblioteket kan jag som sagt förstå det mer än jag kan till strömningstjänsterna.
man kan låna på biblioteket
E-böckerna kommer senare dit också. Pappersböcker läser jag sällan numera.