Egentligen är jag inte ett dugg intresserad av hur Spotify bildades, men serien The Playlist på Netflix ville jag ändå se. I sex avsnitt får lika många karaktärer chansen att berätta sin version av vad som hände. Tidsperspektivet flyttas något beroende på när de kom in i företaget och självklart är det Daniel Ek som börjar berätta. Vi får träffa en ganska misslyckad figur som visserligen är bra på sitt jobb, men lever större delen av sitt liv ensam i sin lägenhet. Där laddar har ner musik olagligt och det tar dessutom en jäkla tid. Ni som var med minns säkert hur meckigt det var att få tag på låtar gratis. Det var endast när en enstaka låt var bra och det inte kändes rimligt att köpa ett helt album, som jag testade. Ändå sågs The Pirate Bay som ett stort hot mot en musikbransch som gick på knäna. Ek drömmer om att skapa den perfekta musikspelaren, där musiken ska vara gratis, men alla ändå ska få betalt.
Daniel Ek investerar de pengar han fick när han sålde sitt företag och lyckas övertyga Martin Lorentzon att investera det som behövs för att starta utvecklingen av Spotify. De framställs som ett omaka par, men verkar ändå gilla varandra. Det är när de andra karaktärerna får berätta sin historia som vi får en annan bild av den tafatta Ek och den självsäkra Lorentzson. Jag gillar hur serieskaparna faktiskt ansträngt sig med att byta perspektiv på riktigt. Det är inte bara detaljer som förändras, utan också synen på olika händelser och karaktärer. Teknikern Andreas Ehn är till exempel ganska besviken på det kommersiella resultat som blir när Spotify lanseras och växer. Hans dröm var något helt annat. För Per Sundin på Sony blev det istället mycket bättre än han kunnat föreställa sig. När artisten Bobbie får chansen att berätta i det sista avsnittet bjuds vi på en framtidsvision då skivbolagen och Spotify tar allt och artisterna knappt ens får smulorna från deras bord. Det avsnittet är kanske det som fungerar sämst. Bäst är det när Gizem Erdogan får vara i centrum. Hon spelar Petra Hansson, jurist på Spotify, som i sin egen version av berättelsen är den som gör hela skillnaden. På pappret finns många stjärnor i The Playlist och de är alla bra, men den riktiga stjärnan är Erdogan. Hon är helt enkelt fantastisk.
The Playlist är en bra miniserie som inte ska ses som en dokumentär, utan som flera berättelser om vad som kanske hände när Spotify revolutionerade musikvärlden. Det är svårt för mig som ändå var med att förstå hur svårt det var att få tag på musik tidigare och att det här med egna spellistor verkligen inte är något som alltid har funnits. Per Sundins Jukebox var väl så nära man kunde komma och blir därmed en nästan övertydlig symbol för bandet mellan det gamla och det nya. Sundin spelas förresten av Ulf Stenberg som tidigare setts i bland annat Björnstad. Han är riktigt bra. Kul är det också att se Edvin Endre som Daniel Ek i en roll som känns som hans första vuxna. Kanske kan spridningen via Netflix bli biljetter till Hollywood för flera av seriens skådespelare.
Om serien
The Playlist, (2022), 1 säsong sex avsnitt, Netflix
Skapad av Per-Olav Sørensen och Christian Spurrier.
Baserad på boken Spotify inifrån av Jonas Leijonhufvud, Sven Carlsson, Albert Bonniers förlag, (2019)
2 svar på “The Playlist”
Kommentarer är stängda.