Cabaret på GöteborgsOperan

Igår var elever, lärare och EHT och såg på Cabaret på GöteborgsOperan, en musikal som bygger på Christopher Isherwoods bok Farväl till Berlin från 1939, men mest känd är kanske filmen från 1972 med Liza Minelli i huvudrollen. Själv har jag varken läst boken, sett musikalen eller filmen och hade därför inga specifika förväntningar, mer än att jag tyckt om den musik jag hört och älskar att besöka Göteborgs fina opera.

Vi befinner oss i Weimarrepublikens Berlin och följer med den aspirerande författaren Clifford Bradshaw från tåget till fräulein Schneiders lilla hotell och vidare till nattklubben Kit Kat där den brittiska sångerskan Sally Bowles underhåller. Där finns också den burleske konferencier, spelad av en fantastisk David Lundqvist, som hälsar alla välkomna i den sång som kanske mest av allt förknippas med musikalen och som återkommer flera gånger under förställningen, som i sin cirkelkomposition blir väldigt stark.

Det är de stora numren från Kit Kat som lyfter föreställningen och jag tycker mycket om den brokiga ensemblen som verkligen visar att alla får plats. Scenerna från hotellet är lite mer lågmälda och även om såväl skådespel som sång håller hög klass blir det ibland lite långsamt. Helhetsbetyget blir trots detta högt och jag blir sugen på att faktiskt se Liza Minelli i sitt livs roll, samtidigt som få saker går upp emot att se musikaler live. Speciellt Money, money är riktigt mäktig med ett gäng dansande grisar som verkligen blir tydliga symboler för girighet.

Att gå på en skolföreställning är ganska speciellt, men även om det fanns några i publiken som störde ibland, var ändå publikens energi det jag tar med mig. Det ÄR inte enkelt att sitta still i flera timmar, det är det inte för mig heller, men det går lättare om man lever sig in i handlingen och karaktärernas öde, vilket många helt klart gjorde. Några hade dock behövt en vuxen i sin närhet som såg till att de uppförde sig som man bör under en föreställning. Här aktualiseras debatten om biobesök och vad som är acceptabelt och jag tycker faktiskt att vissa reaktioner var helt okej, de som inte handlade om inlevelse utan bara om att störa och göra ljud, för sådant beteende är bara dumt.


Om föreställningen

Cabaret, musikal från 1966 av Fred Ebb och John Kander, med manus av Joe Masteroff.

Spelas på GöteborgsOperan till 29 mars 2023.

Regi: James Grieve

Foto: Lennart Sjöberg

2 reaktioner på ”Cabaret på GöteborgsOperan”

    1. Jag absolut älskade att gå på opera på Storan när jag var barn. Min fiollärare spelade i orkestern och vi brukade fika med ensemble och orkester i pausen. Mina egna barn har inte alls fattat grejen de få tillfällen de varit på GöteborgsOperan, tyvärr.

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen