Det är ett intensivt läsår för min del med lite för mycket som händer. Jag jobbar 65%, skriver magisteruppsats i litteraturpedagogik och läser dessutom en handledarutbildning tillsammans med en rad kollegor. Lite lektörsläsning och andra små skrivjobb på det, så inser ni att det är lite för många bollar just nu. Tanken var därför att jag skulle köra på gamla och beprövade arbetsområden, men det struntade jag i redan när det var dags för årets första läsprojekt i Svenska 3. Lite typiskt mig. Tur då att det blev väldigt lyckat.
I kursplanen för Svenska 3 står att eleverna ska ”göra en fördjupad, textnära litterär analys av ett tema, en genre eller ett författarskap” och för första gången bestämde jag mig för att forma ett läsprojekt kring ett författarskap. Inte riktigt första gången visserligen, då jag sedan flera år tillbaka gör ett läsprojekt om Selma Lagerlöf i Svenska 2, men då kopplar vi författare – verk – tidsepok. Nu var tanken att fokusera på stil och innehåll. Önskemålet från eleverna när de utvärderade i våras, var att få läsa något nyare som inte var för tungt. Eftersom vi har en klassuppsättning av Jonas Karlssons Jag är en tjuv, föll valet på hans författarskap. Som lärare är det alltid lättare att undervisa om litteratur som man själv tilltalas av, men Karlsson är också en författare som är kul om eleverna känner till.
Förutom boken läste vi tillsammans en rad noveller av Jonas Karlsson. Sedan tidigare var eleverna bekanta med ”Det andra målet” och ”Den perfekte vännen” och nu läste vi ”Presenten”, ”Lycka för mig” och ”Karin” ur Spelreglerna, ”Tystnaden” och ”Orättfärdigt” ur Nya människor i fel ordning, samt ”Min kompis på Gondolen 1 och 2” ur Det andra målet. Målet var att eleverna med hjälp av dessa texter skulle försöka ringa in och beskriva Jonas Karlssons sätt att skriva och som de gjorde det. I de skrivuppgifter jag fick in fanns kopplingar gällande teman och motiv, karaktärer och problem som återkom och beskrivningar av författarens språk och stil. Det var en fröjd att läsa.
Ännu roligare var det kanske att lyssna på elevernas samtal om boken Jag är en tjuv och hur flera av dem gjorde kopplingar mellan huvudpersonen Roland och Doktor Glas, en bok vi läste förra året. Grubblandet och oförmågan att kommunicera var saker de såg att karaktärerna hade gemensamt. Trots att Jag är en tjuv på ytan är en ganska vardaglig bok, hittade de en hel del saker att diskutera och vissa oväntade karaktärer tillhörde deras favoriter. I utvärderingen efter projektet tyckte i princip alla att boken var bra och läsprojektet lyckat. Det betyder att andra klasser mycket troligt får bekanta sig med Jonas Karlssons författarskap. Om jag nu lyckas med målet att faktiskt återanvända det som funkar och inte bara gå vidare.