Women’s Prize for Fiction har fått ett systerpris i form av Women’s Prize for Non-Fiction som igår presenterade sin första långa lista. De sexton nominerade böckerna är alla skrivna av kvinnor och utgivna på engelska i Storbritannien. Vilket land författaren kommer ifrån är dock ointressant, även om ingen av de nominerade titlar är översatta. Även om jag sällan läser sakprosa är det kul med ett nytt pris som lyfter kvinnliga författare.
The Britannias: An Island Quest av Alice Albinia, Allen Lane, Storbritannien
Vulture Capitalism: Corporate Crimes, Backdoor Bailouts and the Death of Freedom av Grace Blakely, Bloomsbury, Storbritannien
Eve: How The Female Body Drove 200 Million Years of Human Evolution av Cat Bohannon, Hutchinson Heinemann, USA
Intervals av Marianne Brooker, Fitzcarraldo Editions, Storbritannien
Shadows at Noon: The South Asian Twentieth Century av Joya Chatterji, Bodley Head, Indien
Thunderclap: A Memoir of Art and Life and Sudden Death av Laura Cumming, Chatto & Windus, Storbritannien
Some People Need Killing: A Memoir of Murder in the Philippines av Patricia Evangelista, Grove Press, Filippinerna
Wifedom: Mrs Orwell’s Invisible Life av Anna Funder, Viking, Australien
Matrescence: On the Metamorphosis of Pregnancy, Childbirth and Motherhood av Lucy Jones, Allen Lane, Storbritannien
Doppelganger: A Trip Into the Mirror World av Naomi Klein, Allen Lane Hamish Hamilton, USA
A Flat Place av Noreen Masud, Hamish Hamilton, Storbritannien/Pakistan
All That She Carried: The Journey of Ashley’s Sack, a Black Family Keepsake av Tiya Miles, Profile, USA
Code-Dependent: Living in the Shadow of AI av Madhumita Murgia, Picador, Indien
The Dictionary People: The Unsung Heroes who Created the Oxford English Dictionary av Sarah Ogilvie, Chatto & Windus, Storbritannien
Young Queens: The Intertwined Lives of Catherine de’ Medici, Elisabeth de Valois and Mary, Queen of Scots av Leah Redmond Chang, Bloomsbury Circus, USA
How to Say Babylon: A Jamaican Memoir av Safiya Sinclair, 4th Estate, Jamaica
Laura Cumming är en alldeles unik konstvetare som skrivit en underbar räcka med insiktsfulla böcker som ligger någonstans i skärningspunkten mellan konstanalys, historiska insikter och personliga erfarenheter. Har ännu inte läst denna senaste men litar stenhårt på att den är lika bra som de tidigare.
Kul! Det låter som ämnen för mig, men eftersom jag är nästan ständig student, läser jag sällan sakprosa på fritiden. Däremot funderar jag på om min nästa kurs kanske ska vara konsthistoria.
Det ser ut att finnas en svensk koppling här. Gillon Aitken, som finansierar priset de första 3 åren, instiftade det till minne av sin döda dotter, vars mamma ser ut att vara svensk
Intressant! Har inte koll på någon av dem.