På torsdag avslöjas vilka böcker som når årets korta lista för Women’s Prizr for Fiction. En av dem kan vara Enter ghost av Isabella Hammad. Boken handlar om Sonia som reser till Haifa för att hälsa på sin syster Haneen. Hon har inte varit i föräldrarnas hemland på många år, inte sedan den andra intifadan och barndomens somrar med farföräldrarna i livet, är långt borta. Istället har hon rotat sig helt i London och fokus ligger helt på hennes skådespelarkarriär. När hon nu är mellan pjäser och förhållandet med en regissör tagit slut, känns tiden rätt för en resa till systern. Exakt vilket år det är blir inte tydligt och kanske är det inte så konstigt, då Enter ghost inte i första hand är en politisk bok, utan primärt en bok om kulturens plats i en vardag som på många sätt är kaotisk.
Via sin syster träffar Sonia regissören Mariam som planerar att sätta upp Hamlet på Västbanken. Sonia är helt inställd på att snart återvända till sitt liv i London, men tackar ja till att läsa rollen som Gertrude i väntan på att en ordinarie skådespelare kan hittas. Pjäsen är på klassisk arabiska och det är minst sagt en utmaning. En utmaning är det också att få ihop en grupp palestinska skådespelare och en plats att repetera på. Att Mariam har gett rollen som Hamlet till Wael, en ung skådespelare som är mer känd än bra, provocerar flera i ensemblen och Sonia blir en slags modersfigur för honom både i och utanför pjäsen.
Trots att Sonia närmar sig 40, blir tiden på Västbanken en slags pånyttfödelse. Hon besöker platser och människor som hon besökt under sin barndoms somrar och skapar en vuxen relation till ett land som inte är hennes, men ändå en stor del av hennes identitet. Det spöke som titeln presenterar finns både i hennes minnen och i pjäsen de spelar. Hon minns en tidigare resa till Västbanken, 20 år tidigare, då Haneen blev övertygad om att bosätta sig i faderns hemstad Haifa, medan Sonia blev allt mer övertygad om att London är hennes plats på jorden.
Isabella Hammads sätt att skriva är exakt och vasst. Inga detaljer går henne förbi, vilket gör att läsningen ibland blir utmattande. Oroligheterna i Israel och Palestina finns som en fond i bakgrunden och ibland hamnar karaktärerna i situationer som är obehagliga. Hammad skildrar dock människors vardag, inte det politiska läget och jag tycker att hon hittar en bra balans mellan att vara ärlig och precis kring vad som sker utanför teatern, och att fokusera på kultur och relationer som det viktigaste i livet. Nu har jag inte läst de andra böckerna på Women’s Prize for Fictions långa lista, men Enter ghost är helt klart bra nog att förtjäna en plats på den korta listan. Det är en bok som kommer att stanna hos mig länge.
Om boken
Enter ghost av Isabella Hammad, Grove Atlantic, (2023), 336 sidor