Igår presenterades den korta listan till årets Women’s Prize for Fiction, där sex titlar från den långa listan finns med. Författaren Monica Ali presenterade dem och konstaterade att de alla är välskrivna och trollbindande (hade vi ens använt det ordet som funkar så fint på engelska?) som inte liknar några andra böcker. Just originaliteten brukar lyftas av jurymedlemmar och ofta håller jag med, men inte alltid. Fyra av de böcker som lockade mig mest nådde ändå den korta listan och böckerna av Alicia Elliott och Peace Adzo Medie får helt enkelt stanna på min läslista.
The Wren, The Wren av Anne Enright, Jonathan Cape, (Irland)
The Wren, The Wren på pappret en bok jag borde gilla och kanske blir det nu jag äntligen får tummen ur att läsa något av Anne Enright. Den handlar om Nell som flyttar hemifrån, men inte kan fly varken sin mamma eller mormor. De generationer som gått före henne påverkar självklart den hon är. För hennes mamma Carmel väcker dotterns flytt en massa känslor och dessutom skapas en slags tomhet i hennes liv. Carmels pappa, som var en berömd poet, har också stor betydelse för hur de båda kvinnornas liv är och har varit.
Brotherless Night av V.V. Ganeshananthan, Viking, (Sri Lanka)
V.V. Ganeshananthan kommer från Sri Lanka och har tidigare nominerats till Women’s Prize for Fiction 2009 för boken Love Marriage. Brotherless Night handlar om 16-åriga Sashi och hur hennes liv påverkas av inbördeskriget på Sri Lanka. Intressant, då jag inte vet mycket alls om landet och dess historia. Historien tar sin början i Jaffna 1981, i början av det långa kriget och Sashi ser hur det påverkar både henne, hennes fyra bröder och en av hennes närmaste vänner. Även samhället i stort påverkas självklart av ett inbördeskrig som ställer landsmän på olika sidor.
Restless Dolly Maunder av Kate Grenville, Canongate Books, (Australien)
Kate Grenville tilldelades Women’s Prize for Fiction 2001 för sin roman The Idea of Perfection och även prisats för andra böcker. Restless Dolly Maunder låter som en charmig historia om en kvinna född i slutet av 1800-talet i New South Wales som vill ha ut mer av livet än det som erbjuds. Att bo i ett litet samhälle, vara gift och ha två barn, sätter självklart sina begränsningar och hade kanske gjort så än idag, men Dolly försöker ändå hitta någon form av frihet. Hon fortsätter kampen för sina döttrar och boken beskrivs som ett porträtt av flera generationers kvinnor.
Enter Ghost av Isabella Hammad, Jonathan Cape, (Storbritannien/Palestina)
Enter Ghost är den enda boken på listan som jag läst och jag tyckte mycket om den. Boken handlar om skådespelerskan Sonia Nasir som återvänder till sitt hemland efter många år, eller egentligen sina föräldrars hemland. Själv har hon bott i London så länge hon kan minnas. Sonia reser till Haifa för att hälsa på sin äldre syster Haneen. Där träffar hon regissören Mariam och följer med henne till Västbanken där en teatergrupp sätter upp Hamlet. Relationer och teater står i centrum, men självklart är det omöjligt att skriva en helt opolitisk bok som utspelar sig på Västbanken. Jag tycker ändå att Hammad lyckas fint med att beskriva situationen där och hur den påverkar skådespelarnas vardag.
Soldier Sailor av Claire Kilroy, Faber & Faber, (Irland)
Huvudpersonen i Kilroys bok är en mor som älskar sin son över allt annat, men har svårt att samtidigt forma sitt eget liv. I en monolog riktad till sin son berättar hon om de första åren i hans liv och hur moderskapet påverkat henne. Juryn beskriver boken som en kärlekshistoria mellan mamman Soldier och sonen Sailor, men också som en bok fylld av andra känslor. Kanske den bok på listan som lockar mig mest, men som också kan vara riktigt tung att läsa. Moderskapet är utan tvekan komplext.
River East, River West av Aube Rey Lescure, Duckworth Books, (Frankrike/Kina)
I Aube Rey Lescures debutbok tas vi med till Kina och får läsa två berättelser, en som utspelar sig 2007 och en som utspelar sig 1985. År 1985 fokuserar berättelsen på Lu Fang som då är en ung kinesisk man som träffar en amerikansk kvinna. Han är redan gift, men lockas av henne. År 2007 träffar vi Alva, vars mamma är amerikan. Hennes far var från Kina, men honom har Alva aldrig känt. Nu drömmer hon om att få flytta till USA, när hennes mor meddelar att hon ska gifta sig med en kinesisk man vid namn Lu Fang. Boken beskrivs, lite otippat, som en väldigt rolig bok.
Läst Enter Ghost av Isabella Hammad och jag tycker den är helt i klass med hennes fantastiska debut The Parisian. Vissa teman går igen i båda böckerna men ur andra vinklar och hennes författarskap har fördjupats. Här är en stort författare på väg in. Också läst The Wren, The Wren av Anne Enright. Den här gången presenterar Enright ett riktigt dramatiskt kammarspel som involverar både levande och döda i en värld som av olika anledningar blivit trång. Jag har alltid upplevt Enright som en psykologiskt driven författare samt en mästare på att beskriva relationer och här närmar hon sig helt klart Ibsenska höjder. På korta listan står nu boken av Claire Kilroy på tur.
Tyckte också mycket om Hammads bok och vill läsa The Parisian. Enright måste jag ge en ny chans och Kilroys bok lockar helt klart. För mig blir det dock Brotherless night först. Det är i alla fall den bok jag äger av dem.
har läst Sammankomsten och Den gröna vägen av Anne Enright och gillat dem båda. The Wren, the Wren ser jag fram emot
Läste början av Den gröna vägen och fastnade aldrig. Upplevde den som väldigt trög och långsa,. Ska läsa något av henne när jag har tid att riktigt komma in i boken.
Och nu ikväll detta tillkännagivande:
”A poignant narrative of resilience and the quest for belonging, ENTER GHOST is a dazzling story of self-discovery against the backdrop of displacement.”
Congratulations to Isabella Hammad, winner of the 2024 @AspenWords Literary Prize! 📚
Det här är alltså Aspen Institute’s stora litterära pris. Går bra för Isabella Hammad nu…
Vad roligt!