På Kulturkollo har jag publicerat ett inlägg om klassiker och huruvida de fortfarande är relevanta för dagens ungdomar.
Här har jag sammanställt klassiker mina elever uppskattat och några personliga favoriter som jag ännu inte vågat testa på elever.
Mina elevers favoriter
Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald, för att den är omskriven och miljön lockar många.
En underjordisk dagbok (Anteckningar från källarhålet) av Fjodor Dostojevskij, för att huvudpersonen är intressant.
Främlingen av Albert Camus, en huvudperson som fascinerar och ibland väcker obehag.
1984 av George Orwell, en värld som skrämmer och ger upphov till många funderingar om vår egen.
Djurfarmen av George Orwell, som dock kräver en del politisk och historisk kunskap.
Kallocain av Karin Boye, gärna tillsammans med 1984, eller att eleverna väljer och sedan jämför med varandra.
Norrtullsligan av Elin Wägner, för att likheterna med nutid är galet många.
Stolthet och fördom av Jane Austen, för att kärlek är ett tidlöst tema.
Förvandlingen av Franz Kafka, tunn men inte enkel.
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, inte älskad av alla, men av många.
Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf, som handlar om tidlösa teman och motiv.
En Herrgårdssägen av Selma Lagerlöf, lite svårare, men fortfarande aktuell gällande t.ex. psykisk ohälsa.
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf, men av de böcker jag använt av Lagerlöf kräver den mest av läsaren.
Möss och människor av John Steinbeck, en på ytan enkel bok med ett mycket större budskap.
Böcker jag inte läst med elever i sin helhet, men som är personliga favoriter och borde ingå i en kanon.
Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
Gäst hos verkligheten av Per Lagerkvist
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Bonjour Tristesse av Françoise Sagan
Vågar man sig på dramatik? I så fall är dessa pjäser lysande!
Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist
Fadren av August Strindberg
Ett dockhem av Henrik Ibsen