Läsåret 16/17 testade jag för första gången att köra läsprojekt helt utan skönlitterära inslag. I svenska 3 var projektet ett samarbete med samhällskunskap kring källkritik. I svenska 2 gjordes projektet i samband med ett besök av Jack Werner. Även läsåret 17/18 läste mina tvåor sakprosa och det roligaste med det här projektet är att elever som annars brukar tycka att det är trögt med läsning kommer igång när det handlar om ”riktiga” böcker. Det är en av anledningarna till att jag fortsatt med liknande projekt flera gånger.
Här följer en lista med böcker som eleverna gillat och dessutom skrivit bra om:
Expeditionen, Bea Uusma
Jag är Zlatan, David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimovíc
Minecraft, Daniel Goldberg, Linus Larsson
Lasermannen, Gellert Tamas
Gå bara: Min flykt från Somalia, Abdi Elmi, Linn Bursell (kanske väl lätt, men passar elever som inte gärna läser)
Kriget är slut, Morgan Alling
Vild, Cheryl Strayed
De förklädda flickorna i Kabul, Jenny Nordberg
Sju dagar kvar att leva, Carina Bergfeldt
Bad feminist, Roxane Gay
Ibland mår jag inte så bra, Therése Lindgren
Introvert: den tysta revolutionen, Linus Jonkmark
Guds folk – Ett reportage om USA:s kristna höger, Malin Beeck
Sapiens – En kort historik över mänskligheten, Yuval Noah Harari